Otyłość brzuszna nazywana inaczej trzewną lub centralną niesie za sobą pewne zagrożenia. Żyjemy w świecie konsumpcyjnym, gdzie żywność jest ogólnodostępna. Tłuszcze i węglowodany spożywane w ogromnych ilościach powodują, że społeczeństwo ciągle walczy z nadwagą. Otyłość stała się w XXI wieku chorobą cywilizacyjną. Trzeba zdawać sobie sprawę jak groźne niesie za sobą skutki.  Z artykułu dowiesz się jak zlikwidować otyłość brzuszną i jakie są jej przyczyny?

Otyłość brzuszna mierzona w centymetrach

Otyłość brzuszna jest bardzo niebezpieczna. Nie dość, że powoduje nieestetyczny wygląd, to niesie za sobą inne problemy zdrowotne. Tłuszcz występuje nie tylko na brzuchu ale także zajmuje narządy wewnętrzne takie jak serce, trzustka czy wątroba co prowadzi do zaburzeń w ich funkcjonowaniu. Najlepiej od razu zacząć walkę z „wystającym brzuszkiem”. Mówiąc o otyłości brzusznej należy wiedzieć, że zdarza się ona częściej u mężczyzn niż u kobiet. Jednakże powoli liczba chorych zaczyna się wyrównywać. Otyłość brzuszna zaczyna się gdy obwód w pasie wynosi 94 cm u mężczyzn i 88 cm u kobiet.

Zobacz też: Niezdrowe jedzenie – jak wpływa na organizm?

Otyłość brzuszna – przyczyny

Najczęstszym powodem otyłości brzusznej u obu płci jest zdecydowany brak ruchu oraz częste objadanie się. Inną przyczyną tycia jest stres. Wydzielany kortyzol może mieć wpływ na potrzebę przejadania się w przypływie emocji. Faktem jest, że otyłość brzuszna najczęściej dotyka osób prowadzących siedzący tryb życia. Dlatego tak ważne jest wykorzystanie wolnych chwil na ruch i sport. Geny także mają tutaj duże znaczenie.

Czynnikiem warunkującym otyłość brzuszną jest płeć oraz hormony. W przypadku mężczyzn więcej tkanki tłuszczowej  występuje w obrębie brzucha i klatki piersiowej. Tkanka na brzuchu posiada więcej komórek i jest lepiej ukrwiona niż inne obszary ciała, co powoduje szybsze przybieranie na wadze właśnie w tym miejscu.

Zobacz też: Dieta w Hashimoto – jak schudnąć?

U kobiet tłuszcz rozkłada się na biodrach, udach i pośladkach ze względu na występowanie estrogenów. Jednak może się zdarzyć, że zostanie zaburzona praca hormonów w wyniku np. stosowania tabletek antykoncepcyjnych. Wtedy tkanka tłuszczowa zaczyna odkładać się w okolicy brzucha.

Do zwiększenia obwodu w pasie dochodzi także po menopauzie, gdy równowaga hormonalna zostaje zachwiana a wydzielanie hormonów żeński zaczyna zwalniać. To przyczynia się do spowolnienia metabolizmu i przybierania na wadze.

Osoby posiadające sylwetkę typu jabłko mają predyspozycje do gromadzenia tkanki tłuszczowej w obrębie brzucha.

Zobacz też: Dieta bez efektu jojo – jak utrzymać wagę po odchudzaniu?

Zagrożenia i niebezpieczeństwa otyłości brzusznej

Otyłość brzuszna charakterystyczna dla sylwetki typu jabłko jest bardzo niebezpieczna ponieważ tkanka tłuszczowa gromadzi się w okolicy brzucha gdzie występują narządy wewnętrzne. Otłuszczenie narządów może prowadzić do zaburzeń w ich funkcjonowaniu oraz wielu chorób.

Nieleczona otyłość brzuszna skutkuje poważnymi konsekwencjami takimi jak zaburzenia przemiany materii i gospodarki lipidowej, chorobami serca i układu krążenia oraz cukrzycą.

Otyłość brzuszna może wpływać na cały nasz organizm. Jedno z zagrożeń to możliwość zachorowania na cukrzycę. Jest to poważny problem, ponieważ aż około 80% osób otyłych cierpi na tę chorobę.

Zobacz też: Jak przyspieszyć metabolizm?

Otyłość brzuszna wpływa także niekorzystnie na układ sercowo-naczyniowy. Zwiększa się ryzyko zachorowalności na miażdżycę czyli odkładania się cholesterolu w naczyniach krwionośnych. Niedrożność naczyń krwionośnych to prosta droga do zawału serca lub udaru mózgu. Duża liczba osób otyłych posiada także poważne problemy z nadciśnieniem tętniczym, co może przerodzić się w choroby serca.

Do innych częstych chorób związanych z otyłością brzuszną można zaliczyć zagrażający życiu bezdech senny a także zaburzenia układu ruchu na skutek dźwigania dużego ciężaru ciała. Najgorszą konsekwencją otyłości brzusznej jest wzmożona zachorowalność na raka macicy, prostaty, trzustki czy okrężnicy.

Zobacz też: Jak skutecznie schudnąć? Triki odchudzające

Jak zlikwidować otyłość brzuszną?

Najlepsze efekty leczenia i likwidacji otyłości brzusznej przynosi połączenie zbilansowanej diety i treningu fizycznego co pozwoli na zrzucenie zbędnych kilogramów i zmniejszenie ryzyka występowania różnych chorób. Zatem jak zlikwidować otyłość brzuszną? Zmiana trybu życia na zdrowszy, dieta bogata w witaminy i uprawianie sportów może znaczącą zredukować tkankę tłuszczową.

Aktywność fizyczna

Zgromadzona tkanka tłuszczowa w okolicy brzucha powoduje osłabienie mięśni. Dlatego bardzo ważne jest wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha takich jak np. rowerek, nożyce czy odwodzenie nóg w pozycji lezącej. Nie tylko przyspieszymy spalanie tłuszczu ale także poprawimy kształt naszej sylwetki.

Zobacz też: Wpływ wapnia na odchudzanie

W celu likwidacji otyłości brzusznej zalecane są wszystkie formy aktywności takie jak długi spacer, jazda na rowerze, korzystanie z basenu, bieganie, taniec, chodzenie po schodach itp. W pozbyciu się nadmiaru tkanki tłuszczowej pomoże nam chodzenie. 10 tysięcy kroków dziennie to idealny sposób na szczupłą sylwetkę. Nie wymaga ciężkich ćwiczeń na siłowni i ogromnego wysiłku bo człowiek stworzony jest do chodzenia.

Staraj się ruszać co najmniej przez 30 minut dziennie, dzięki temu szybciej zlikwidujesz tłuszcz z brzucha. Zaczynaj od małej dawki aktywności i stopniowo zwiększaj wysiłek. Pamiętaj, że im większa dawka ruchu to szybszy będzie efekt.

Dieta

Aby uzyskać jak najlepsze efekty likwidujące otyłość brzuszną warto stosować zdrową dietę składającą się z pięciu niedużych posiłku. Dieta powinna być bogata w ciemne pieczywo, gruboziarniste kasze, owoce i warzywa oraz wodę. Należy ograniczyć spożywanie czekolady i tłustych, smażonych potraw. Słodkie kolorowe napoje też nie przynoszą naszemu organizmowi nic dobrego dlatego należy wyeliminować je całkowicie z diety lub zastąpić pełnowartościowymi sokami owocowymi. Przekąski typu krakersy, paluszki i chipsy są niezdrowe i sprzyjają nadwadze. Należy także całkowicie odstawić z diety alkohole, które są bardzo kaloryczne i przyczyniają się do gromadzenia tłuszczu wokół brzucha.

Zobacz też: Lody a odchudzanie – czy lody odchudzają?

Ograniczenie stresujących sytuacji

Gdy przerasta nas stres i dopada chandra zaczynamy więcej podjadać. Sięganie po czekoladki czy słone przekąski działa uspokajająco ale konsekwencją jest przybieranie na wadze. Warto pozwolić sobie na spokojny tryb życia. Unikanie stresu jest kluczowym czynnikiem w procesie odchudzania.

Wizyta u lekarza

W przypadku otyłości brzusznej warto udać się do lekarza. Zleci on wykonanie specjalistycznych badań, które mają na celu sprawdzenie czy gromadzenie tłuszczu wokół brzucha nie jest spowodowane np. niedoczynnością tarczycy. Dodatkowo należy sprawdzić stan swojego zdrowia ponieważ otyłość brzuszna prowadzi do wielu zagrażających życiu chorób.

Oceń