Duża ilość kawy, stres, a także różnego rodzaju choroby mogą prowadzić do problemów ze snem, a nawet do bezsenności. Brak odpowiedniej ilości snu w nocy (czyli 7-8 godzin) skutkuje z kolei problemami z koncentracją, zmęczeniem w ciągu dnia i ogólnym pogorszeniem się jakości życia. Na szczęście istnieje szereg sposobów na kłopoty ze snem. A więc jak szybciej zasnąć?

Nie mogę zasnąć…

W obecnych czasach bardzo dużo ludzi narzeka na problemy z zasypianiem. Są tacy, którzy zasypiają natychmiast i budzą się w połowie nocy przewracając się z boku na bok przez dwie lub trzy godziny. Inni przez co najmniej godzinę po położeniu się do łózka nie mogą zasnąć. Skutkuje to ciągłym zmęczeniem spowodowanym zbyt małą ilością snu. Rano ciężko podnieść się z łózka i wstać do pracy. W ciągu dnia jesteśmy niewyspani i brak nam energii.

Zobacz też: Niedobór witaminy D i jego objawy

Jak szybko zasnąć w nocy i cieszyć się spokojnym snem do samego rana? Bezsenne noce są często wynikiem złych nawyków. Ale nie zawsze tak się dzieje. Jeżeli w nocy godzinami wiercisz się na łóżku i nie możesz zasnąć to może to wynikać z przyczyn psychologicznych. Warto skonsultować się w tej sprawie ze specjalistą i wykluczyć poważniejsze przyczyny zdrowotne. Jeżeli lekarz uzna, że wszystko jest w porządku to warto zmienić nawyki związane z zasypianiem.

Warunki panujące w sypialni

Aby móc szybko zasnąć w nocy konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków w sypialni. W pierwszej kolejności niezwykle istotna jest odpowiednia temperatura. Powinna ona oscylować w okolicach 18 stopni Celsjusza. Przed snem dodatkowo warto przewietrzyć pokój. Trzeba także zadbać o wygodę snu. Bardzo dużą rolę spełnia wysokiej jakości materac, który powoduje, że nie pojawiają się dolegliwości bólowe pleców i szyi, co ma niebagatelny wpływ na szybkość zasypiania i jakość snu.

Zobacz też: Jak się zrelaksować i wyciszyć?

Jedzenie, alkohol i niespokojny sen

Przed snem należy unikać alkoholu. Wbrew powszechnej opinii nie pomaga on w leczeniu bezsenności. Co prawda ma on działanie uspokajające ale z drugiej strony już nawet małe jego dawki mogą powodować zakłócenia snu. Jeśli chodzi z kolei o jedzenie, trzeba pamiętać o tym, że ostatni posiłek można zjeść spokojnie na około 3 godziny przed snem. Organizm musi taki posiłek strawić i tyle czasu mniej więcej zajmuje wytężona praca układu pokarmowego. Ponadto posiłek przed snem powinien być lekki, dzięki czemu nie będzie zbytnio obciążał organizmu. Trzeba unikać posiłków wysokokalorycznych, bogatych w tłuszcze oraz spożywania dużej ilości słodyczy. W godzinach wieczornych nie jest zalecana także kofeina.

Jak szybciej zasnąć – sok wiśniowy

Choć często słyszy się, że na kłopoty ze snem doskonałym sposobem może być wypicie szklanki ciepłego mleka, to raczej należy traktować to jako efekt placebo. W rzeczywistości zdecydowanie lepsze właściwości posiada sok wiśniowy. Szklanka takiego soku wypita przed snem jest w stanie przyspieszyć zaśnięcie nawet do 20 minut, a także przedłużyć sen, sprawiając, że będzie on trwał nawet pół godziny dłużej.

Zobacz też: Ciągłe zmęczenie czyli dlaczego brak Ci energii życiowej?

Jak szybko zasnąć w nocy – zlikwidowanie źródła hałasu

Problemów z zasypianiem i ze snem można się pozbyć przez likwidację źródeł hałasu. Może to być np. cieknący kran, wentylator, głośny sprzęt domowy (jak np. lodówka) lub też dźwięki z ulicy. Jeśli źródła hałasu nie da się zlikwidować warto jest zastanowić się nad założeniem na noc zatyczek na uszy lub też na włączenie przed snem łagodnej muzyki relaksacyjnej, która będzie miała nie tylko działanie uspokajające, ale też skutecznie zagłuszy nieprzyjemne dźwięki utrudniające zasypianie. Dzięki temu w nocy będzie nam łatwiej zasnąć.

Telefon komórkowy wrogiem szybkiego zasypiania

Badania pokazują, że korzystanie przed snem z komputera czy telefonu nie sprzyja spokojnemu zasypianiu. Zaglądanie do tableta przed snem przeszkadza w odprężeniu się i obniża jakość snu. Zamiast działać usypiająco, pobudza nasz umysł a w efekcie nie możemy zasnąć.

Zobacz też: Jak pozytywny stres działa na organizm człowieka?

A może za mało się zmęczyłeś i nie możesz zasnąć

Być może masz siedzącą pracę, całymi godzinami grzebiesz w papierach i wpatrujesz się w monitor komputera. Przyczyną twoich problemów ze snem prawdopodobnie jest zbyt mała aktywność fizyczna w ciągu dnia. Zapisz się na tańce, uprawiaj sporty, spaceruj, pobiegaj. Pamiętaj, że gimnastyka mocno pobudza organizm więc nie rób tego bezpośrednio przed snem. Najlepiej ćwiczyć na 3 godziny przed pójściem spać. Pobudzenie po wysiłku zacznie stopniowo opadać a ty poczujesz się bardzo zmęczony w godzinach wieczornych. Ruch i dotlenienie organizmu na świeżym powietrzu w dzień pomoże ci szybciej zasnąć w nocy.

Nie zamartwiaj się

Niestety zamartwianie się jest największym wrogiem snu i nie pozwala szybko zasnąć. W dzień jesteśmy bardzo zabiegani i nie mamy czasu na myślenie. Ale wieczorem gdy położymy się w łóżku nawiedzają nas wszystkie nieprzyjemne zdarzenia. Szczególnie trudne problemy siedzą głęboko w naszej głowie nie dając możliwości spokojnego snu. Lista zmartwień jest bardzo długa. Tylko co zrobić w tej sytuacji, aby szybko zasnąć?

Zobacz też: Ciągły stres skróci Ci życie

Zastanawiając się jak szybko zasnąć warto pomyśleć o wyciszeniu się. Przed snem umysł powinien być wolny od zmartwień, nie warto zadręczać się tym co się stało wczoraj lub stanie się jutro. Dobrym sposobem na szybkie zaśniecie jest pozbycie się natrętnych myśli. Spróbuj zamknąć oczy i oczyścić swój umysł. Nie jest to łatwe zadanie bo po chwili będą pojawiały się różne obrazy w głowie ale da się zrobić. A jeżeli nie potrafimy wyzwolić się od myśli to przynajmniej zamienimy te negatywne na pozytywne. Dzięki temu odprężymy się i szybko zaśniemy.

Zobacz też: Jak radzić sobie ze stresem?

Jeżeli chcesz szybko zasnąć w nocy wyobraź sobie coś przyjemnego np. siebie w lepszej sytuacji niż jesteś i utrzymuj tą myśl. Pomyśl o tym co masz i co jeszcze chciałbyś w życiu zrobić. Znajdź kojące myśli, które wyleczą twój umysł z zamartwiania się. Jak zapanujesz nad myślą to wtedy odprężysz się i szybko zaśniesz. A jeżeli zła myśl będzie powracać to spróbuj ją jak najszybciej wyprzeć i zastąpić tymi dobrymi.

Musisz sobie uświadomić, że zadręczanie się nie rozwiąże twoich kłopotów i nie pozwoli ci spokojnie zasnąć. Dodatkowo z powodu bezsenności zabraknie ci sił do walki z przeciwnościami losu w ciągu dnia. Poza tym w nocy mamy zdolność do wyolbrzymiania problemów. Narastają wtedy lęki, które tak naprawdę nie mają żadnego pokrycia w rzeczywistości.

Czy barany pomogą szybciej zasnąć?

Jak chcesz szybko zasnąć to …nie polecamy liczenia baranów. Ta metoda niestety nie pomaga bo umysł podczas liczenia zamiast się wyciszyć, pracuje na wysokich obrotach.

Oceń