Okazuje się, że aby zdrowo spać, a przede wszystkim wypocząć i zregenerować organizm po długim i ciężkim dniu nie wystarczy tylko wygodne łóżko. Na zdrowy sen ma również wpływ otoczenie, a także tzw. higiena snu. Poniżej kilka pomocnych porad, które pomogą osiągnąć spokój i harmonię podczas snu. Jak się dobrze wyspać aby rano wstać wypoczętym?

 

Odpowiedni materac to podstawa zdrowego snu

Warto zainwestować w porządny materac, który pomoże naszemu organizmu dobrze odpocząć. Spanie na bardzo miękkim lub bardzo twardym łóżku nie jest zdrowe. Materac powinien dopasować się do kształtu naszego ciała, natomiast sam pokrowiec powinien być często prany. Dodatkowo materac powinno się również często odkurzać i wietrzyć.

Zobacz też: Jak zwiększyć poziom dopaminy?

Sypialnia to miejsce, w którym w ciągu dnia spędzamy szczególnie dużo czasu. Sen bowiem zajmuje praktycznie jedną trzecią część doby. Ponieważ wypoczynek jest wyjątkowo ważny dla zdrowia ludzkiego organizmu i jego prawidłowej regeneracji, niezbędne jest także, by podczas snu zapewnić sobie jak najlepsze warunki i jego szczególną wygodę. To natomiast zależy przede wszystkim od materaca, na którym śpimy. Dlatego właśnie jego wybór jest tak bardzo istotny. Jak się dobrze wyspać i jaki materac wybrać? Oto krótki poradnik, który pomoże w podjęciu tej niełatwej decyzji.

Twardość materaca

Podstawową kwestią, jaką należy wziąć pod uwagę, jest twardość materaca. Na pytanie czy lepiej wybrać twardy czy miękki materac, nie ma tak naprawdę jednej słusznej odpowiedzi. Wiele zależy w tym przypadku przede wszystkim od masy ciała osoby, która na owym materacu będzie spała. Jeśli mamy do wyboru zbyt twardy lub zbyt miękki materac, lepszym wyborem dla kręgosłupa będzie ta pierwsza opcja. Jednak naprawdę idealnie jest, gdy materac jest po prostu wyważony, to znaczy dobrze dopasowuje się do naturalnej krzywizny ludzkiego kręgosłupa. Najczęściej, by określić stopień twardości materaca stosuje się oznaczenia H2 oraz H3, które uzależnione są po prostu od wagi ciała.

Zobacz też: Jak szybko zasnąć?

Osobnym typem materacy, jeśli chodzi o ich twardość są materace podzielone na specjalne strefy twardości. Chodzi o to, by zapewnić odpowiednie podparcie poszczególnym częściom ciała podczas snu. Pamiętać jednak należy, że są one zwykle zaprojektowane pod określony wzrost, dlatego nie będą najlepszym wyborem dla osób szczególnie niskich lub bardzo wysokich.

Rodzaje wypełnienia

Aby się dobrze wyspać bardzo istotną kwestią jest również rodzaj zastosowanego wypełnienia. Mamy tu dość szeroki wybór, jeśli chodzi o tę cechę. Najpopularniejsze są materace lateksowe, sprężynowe oraz piankowe. Myśląc o materacach sprężynowych mamy tu na myśli przede wszystkim te z tak zwanymi sprężynami kieszeniowymi. Materace, w których sprężyny połączone są drutami bowiem coraz bardziej wychodzą już z użytku. Warto wybierać te materace, które sprężyn mają jak najwięcej, ponieważ te właśnie zapewniają najlepsze podparcie dla ciała.

Materace lateksowe to również dobry wybór. Są one bowiem wyjątkowo trwałe i odpowiednio elastyczne. Ich ogromną zaletą jest niewątpliwie to, że dopasowują się do krzywizn anatomicznych ciała.

Jak się wyspać?

Ostatnim typem są materace piankowe. Nie jest to wybór szczególnie polecany, ponieważ budowa takiego materaca jest wyjątkowo prosta, a przez to ciężko jest zapewnić ciału rzeczywiście dobre podparcie. Jeśli już jednak chcemy zdecydować się na materac piankowy, warto wybierać przede wszystkim te z pianki termoelastycznej, gdyż ten rodzaj materaca o wiele lepiej dostosowuje się do kształtu ciała.

Warto również zwrócić uwagę na pokrowiec materaca. Powinien on przede wszystkim być wytrzymały oraz zapewniać odpowiednią wentylację. W tym celu dobrze jest wybierać pokrowce o oddychającej strukturze, wykonane z odpowiedniej mieszaniny włókien.

 

Jak się dobrze wyspać? Zaprogramuj swój organizm

Kładzenie się i wstawanie o tej samej porze pozwoli na doskonałe samopoczucie w ciągu dnia. Wystarczy przez kilka dni trzymać się ustalonego harmonogramu, aby organizm sam się do niego przyzwyczaił. W ten sposób będziesz się budzić każdego ranka rześki i wypoczęty i nie będziesz mieć także problemów z zasypianiem wieczorem. Warto pamiętać o tym, że ten sam rytm i harmonogram powinien nas również obowiązywać w weekendy, ponieważ w przeciwnym razie bardzo łatwo o rozregulowanie swojego wewnętrznego zegara.

Zobacz też: Jak się zrelaksować i wyciszyć?

Unikaj wieczorem kawy

Kawa ma za zadanie nas pobudzać i mobilizować do działania, dlatego należy unikać spożywania tego napoju wieczorem. Niektóre osoby są bardzo czułe na działanie kofeiny zawartej nie tylko w kawie, ale również w herbacie, dlatego nie powinny ich pić już na 6 godzin przed planowaną godziną położenia się spać.

Ciemna sypialnia sprzyja wypoczynkowi

Kontrast pomiędzy światłem w ciągu dnia a ciemnością w nocy pomoże organizmowi wzmocnić działanie wewnętrznego zegara biologicznego. Poprzez przyciemnienie swojej sypialni w ciągu nocy będzie można zasypiać szybciej oraz spać lepiej. Zaciąganie na noc zasłon lub żaluzji oraz zamykanie drzwi pomoże ograniczyć dopływ światła i lepiej się wyspać.

Jak się dobrze wyspać? Cisza i spokój

Jeśli przeszkadzają Ci hałasy z zewnątrz lub pochrapywanie partnera, wówczas warto włożyć stopery do uszu, które pomogą się zrelaksować i zadbają o dobry, zdrowy sen. Trzeba tylko pamiętać o tym, aby nie używać ich codziennie, a jedynie od czasu do czasu, ponieważ systematyczne stosowanie zatyczek do uszu może zwiększyć ryzyko infekcji ucha, a także bardziej wyczulić na hałasy. Ponadto warto również zlikwidować telewizor w sypialni, który nie tylko utrudnia zasypianie, ale również rozprasza.

Oceń