Jaką nazwę domeny wybrać?

Jeżeli posiadasz firmę i otwierasz sklep internetowy jako nowy kanał sprzedaży, to warto wybrać nazwę kojarzącą się z profilem działalności Twojej firmy. Jest tylko jeden warunek –  nazwa domeny musi być wolna, aby można było ją zarejestrować. Niestety wszystkie najlepsze domeny są już zajęte więc żeby wymyślić coś konkretnego trzeba poświęcić trochę czasu. Wymyślenie własnej nazwy nie jest takie łatwe, jak mogłoby się wydawać. Dlaczego? Ponieważ nazwa domeny internetowej powinna być kombinacją kilku cech, które dość trudno połączyć. Są nimi:

  • Dostępność – jeżeli udało Ci się wymyślić świetną nazwę, ale odpowiadająca jej domena z końcówką .pl będzie zajęta, to niestety nie wykorzystasz swojego pomysłu. Musisz główkować do czasu, aż w końcu znajdziesz ciekawą nazwę z wolną domeną.
  • Zwięzłość – im krótsza nazwa domeny, tym lepiej. Oczywiście większość sensownych domen dwu czy trzyznakowych jest już dawno zajęta, niemniej trzymanie się zasady zwięzłości wydaje się generalnie rozsądne.
  • Zapamiętywalność – postaraj się, aby domena zapadała w pamięci i była łatwa do powtórzenia. Unikaj wielowyrazowych nazw, skup się na czytelności i konkrecie.
  • Prostota – proste słowo związane z Twoją branżą.
  • Skojarzenia – domena nie musi wprost wskazywać na to, czym się zajmujesz. Skojarzenia czy gry słowne sprawdzają się równie dobre.
  • Oryginalność – wymyślając nazwę, popuść wodzę fantazji, baw się słowem, szukaj językowych połączeń i ciekawych skojarzeń, jednocześnie pamiętaj o brzemieniu domeny oraz jej dopasowaniu do charakteru Twojego sklepu.
  • Słowa kluczowe – dobrą metodą (szczególnie z perspektywy pozycjonowania) jest zawarcie w nazwie domeny słowa kluczowego, jak np. dobre-laptopy.pl. Ta metoda nie zawsze jest jednak możliwa do zastosowania.

Jeżeli traktujesz swój sklep internetowy poważnie, wykup wszystkie możliwe kombinacje Twojej domeny. W ten sposób uniemożliwiasz innym sprzedawcom korzystanie z Twojej marki, blokujesz konkurencję i poprzez ustawienie przekierowań zapewniasz prawidłowe wejście na stronę, nawet jeśli użytkownik poda błędną końcówkę. Możesz także zastrzec swoją nazwę, zarejestrowany znak towarowy jest chroniony prawem.

Zobacz też: Jak pozycjonować stronę samemu i za darmo?

Sklep internetowy – jaki serwer wybrać?

Nie oszczędzaj na serwerze – zainwestuj w taki, który zapewnia zadowalającą szybkość i odpowiednio dużo miejsca dla Twojego sklepu. Jeżeli planujesz spory ruch i dużo asortymentu, zastanów się nad kupnem serwera VPS lub serwera dedykowanego. W przypadku małego ruchu wystarczy współdzielony hosting.

  • Hosting współdzielony – najtańsza (od 100 zł rocznie) opcja na przechowywanie sklepu internetowego, odpowiednia dla niedużych sklepów z małym ruchem i niezbyt rozbudowanym katalogiem produktów.
  • Serwer VPS – serwery o zdecydowanie lepszych parametrach niż hosting współdzielony, które pozwalają na swobodne wdrożenie nawet mocno obciążającego sklepu, ale dostępne w stosunkowo przystępnej cenie (od 300 zł rocznie).
  • Serwer dedykowany – opcja dla najbardziej wymagających projektów, która polega na wydzierżawieniu serwera na potrzeby bardzo rozbudowanych sklepów z ogromnym asortymentem i setkami tysięcy użytkowników. Koszt serwera dedykowanego zaczyna się od 300 zł miesięcznie, a jego maksymalna wysokość jest praktycznie nieograniczona.

Zarówno wybór domeny jak i serwera jest bardzo ważny. Pamiętajmy, aby nazwa domeny nie kojarzyła się z konkurencją. Przede wszystkim liczy się tutaj oryginalność, by nasza firma wyróżniała się na tle innych marek działających w tej samej branży.

Oceń