Jak pisać teksty SEO i dobrać słowa kluczowe?

Niejednokrotnie wspominałam, że podstawą do pozyskania odbiorców dla bloga, serwisu internetowego, strony czy nawet sklepu jest znajdująca się na jego łamach treść – im ciekawsza i wartościowsza, tym większe szanse na przyciągnięcie użytkowników. Należy jednak mieć świadomość, że w Internecie pisze się teksty nie tylko dla ludzi, ale również dla robotów wyszukiwarek internetowych. Chcąc osiągnąć jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, trzeba odpowiednio zoptymalizować każdy tekst pod kątem SEO. Jak to zrobić? Jak pisać teksty SEO i dobrać odpowiednie frazy?

Pisanie tekstów SEO kluczem do sukcesu

Pierwszy element to wybór słów kluczowych, dla których będzie pisany tekst. Słowa kluczowe to najważniejsze frazy, których użytkownicy używają, aby wyszukać w Sieci wybrane informacje czy strony. Jeżeli więc Twój tekst SEO dotyczy zarabiania na blogu, nazwij go „Jak zarabiać na blogu?”. Pamiętaj, aby zawsze w tytule zawrzeć najważniejsze słowo kluczowe, znacznik title ma bowiem bardzo istotne znaczenie z punktu widzenia optymalizacji pod kątem pozycjonowania.

Zobacz też: Jak zoptymalizować stronę?

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Pojawia się jednak pytanie: jak wybrać słowa kluczowe, aby mieć pewność, że są one poszukiwane przez użytkowników i mają szanse na wygenerowanie dużego ruchu na stronie? W tym celu wykorzystuje się firmowane przez Google, darmowe narzędzie zwane planerem słów kluczowych. Jego obsługa jest prosta – wystarczy w formularz wyszukiwania wpisać wybrane słowo kluczowe, aby po chwili wyświetliły się statystyki na temat jego popularności. Na ich podstawie łatwo można wywnioskować, czy dana fraza cieszy się zainteresowaniem odbiorców, czy nie.

Jak pisać teksty SEO?                                                                                 

Wiedząc, dla jakich słów kluczowych będzie pisany tekst, można przejść do planowania jego struktury czy jak kto woli – układu. Otóż tekst powinien składać się ze wstępu i dość krótkich, kilkuzdaniowych akapitów oddzielonych nagłówkami rzędu H1 – H6. Nagłówek H1 najczęściej stosuje się dla tytułu, a dla śródtytułów – nagłówki H2, H3 i kolejne. Jeżeli to tylko możliwe, umieszczaj słowa kluczowe zarówno we wstępie, jak i w nagłówkach – w ten sposób „wskazujesz” robotom wyszukiwarek na treści, na które powinny zwrócić szczególną uwagę.

Zobacz też: Jak pozycjonować stronę samemu i za darmo?

Słowa kluczowe muszą występować również w samym tekście. Oczywiście umieszczanie ich byle jak, bez ładu i składu, nie ma najmniejszego sensu i może przynieść więcej szkód niż korzyści. Pisząc artykuł czy opis produktu, skup się na tym, aby całość brzmiała naturalnie, a słowa kluczowe nie rzucały się w oczy i były spójnym elementem treści. Odmieniaj je przez różne formy i przypadki, ale nie przesadzaj z natężeniem – tekst SEO nie może być nimi przeładowany, bo wtedy wygląda sztucznie.

Co więcej, upychanie słów kluczowych na stronie oznacza łamanie regulaminu Google, co w skrajnych przypadkach może skończyć się nawet wyrzuceniem strony z indeksu wyszukiwania i w konsekwencji ogromnymi spadkami oglądalności. Powszechnie przyjmuje się, że odsetek słów kluczowych w stosunku do całego tekstu powinien wynosić 1-3%. Łatwo więc policzyć, że przy artykule o objętości 500 słów optymalna liczba słów kluczowych wynosi około pięciu.

Z punktu widzenia pozycjonowania istotne jest również linkowanie wewnętrzne, czyli wstawianie w tekstach odnośników do artykułów, stron czy wpisów wcześniej umieszczonych w Twojej witrynie. W ten sposób wzmacniasz moc SEO zarówno tych pojedynczych wpisów, jak i całej strony.

Zobacz też: Skąd brać darmowe zdjęcia na stronę?

A jaką długość powinien mieć sam tekst SEO? Czy tutaj obowiązują jakieś wymagania? Choć nigdzie nie jest to powiedziane wprost, to generalnie minimalna długość artykułu tematycznego wynosi 2500 znaków ze Spacją, podczas gdy opis produktu może zamknąć się w liczbie 500-1000 znaków. Z kolei górna granica praktycznie nie istnieje – jeżeli jesteś w stanie utrzymać czytelnika przy lekturze przez długi czas, możesz napisać tekst nawet na 20 tys. znaków, aczkolwiek będzie to bardzo trudne. W każdym razie długie, wyczerpujące i pełne merytorycznych informacji teksty są znacznie lepiej widziane przez Google aniżeli krótkie i zdawkowe wpisy.

Jak pisać teksty SEO skutecznie? Pisząc artykuły na swoją stronę, bloga, do sklepu czy serwisu internetowego, nie zapominaj o przytoczonych przed chwilą zasadach SEO copywritingu, ale przede wszystkim skup się na tym, aby treść była interesująca dla użytkowników i niosła ze sobą dużą wartość merytoryczną. Pamiętaj, że tworzysz teksty dla żywych ludzi, a nie dla robotów wyszukiwarek internetowych.

Oceń