Właściwości oleju lnianego. Coraz więcej ludzi zaczyna rozumieć potrzebę dbania o swoje zdrowie, co przejawia się także w codziennej, dobrze zbilansowanej diecie. Jak wiadomo, jednym z niezbędnych elementów naszego jadłospisu są tłuszcze, z tym że nie każdy tłuszcz jest odpowiedni dla naszego zdrowia. Idealny tłuszcz powinien stanowić mieszankę 60% nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3, 30% nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-6 i Omega-9 oraz 10% tłuszczów nasyconych. Takie właśnie optymalne proporcje ma olej lniany, tłoczony na zimno z nasion lnu zwyczajnego.

Co ciekawe, zbawienne właściwości oleju lnianego znane były już w starożytnym Egipcie, jednak przez wiele lat pozostawał on w zapomnieniu ze względu na dość wysokie koszty produkcji oraz specyficzny, lekko gorzkawy smak. Jednak, obecnie olej lniany wyraźnie wraca do naszych łask. Po prostu, olej lniany i jego dobrodziejstwa dla zdrowia i urody są nie do przecenienia.

Zobacz też: Kolagen – dobry na stawy

Właściwości oleju lnianego – zabójca złego cholesterolu i zbawca dla układu pokarmowego

Jednym z największych problemów zdrowotnych, który w konsekwencji prowadzi do wielu chorób, np. zawałów serca, miażdżycy i udarów mózgu, jest zbyt wysoki poziom cholesterolu LDL. Kwasy Omega-3 zawarte w oleju lnianym skutecznie walczą z tym złym cholesterolem, a jednocześnie regulują przepływ lipidów we krwi i wpływają na metabolizm naszego sojusznika w walce z chorobami układu naczyniowego, czyli tzw. dobrym cholesterolem HDL. Dlatego też, olej lniany powinien być regularne stosowany szczególnie przez osoby cierpiące na nadwagę oraz te po czterdziestym roku życia, kiedy wyraźnie wzrasta ryzyko podwyższenia poziomu cholesterolu.

Mało tego, lignany zawarte w oleju lnianym regulują gospodarkę węglowodanową, przyspieszają metabolizm i ułatwiają modyfikację pożywienia w tak potrzebną energię, a nie tłuszcz. Poza tym, lignany niezwykle pozytywnie wpływają na cały przewód pokarmowy. Działa ochronnie na niego, co ma ogromne znaczenie dla profilaktyki oraz leczenia chorób wrzodowych żołądka i jelita grubego.

Zobacz też: Jak radzić sobie ze stresem?

Właściwości oleju lnianego – dla naszego mózgu

Lekarze i badacze zwracają uwagę na fakt, iż olej lniany stanowi idealny budulec dla tkanek organizmu ludzkiego, przede wszystkim tkanki mózgowej. Zawarty w oleju lnianym kwas alfa-linolenowy jest głównym źródłem dla kwasu DHA, czyli niezbędnego składnika naszego mózgu, który bezpośrednio jest związany z prawidłowym jego funkcjonowaniem. Zbyt niski poziom DHA prowadzi do zaburzeń pamięci, zmian nastroju, problemów ze wzrokiem oraz schorzeń neurologicznych. Dlatego warto uzupełniać dietę w kwasy omega-3 spożywając olej lniany.

Zobacz też: Ciągły stres skróci Ci życie

Dodatkowe właściwości oleju lnianego

Należy dodać, że to nie są jedyne pozytywne właściwości oleju lnianego. Kwas Omega-3 jest niezbędny dla kobiet po menopauzie, ponieważ ogranicza ryzyko powstawania nowotworu piersi. Pomaga także panom dotkniętym rakiem prostaty. Trudno także nie wspomnieć o dobroczynnym działaniu oleju dla osób cierpiących na poważne problemy skórne, jak trądzik czy egzema. Dodatkowo odżywia oraz nadaje elastyczność i gładkość suchej skórze. Zapobiega przedwczesnemu starzeniu się ponieważ zwiera witaminę E czyli witaminę młodości, która jest antyoksydantem skutecznie walczącym z wolnymi rodnikami. Pomocny bywa w przypadku oparzeń słonecznych. Znane są też właściwości odchudzające oleju lnianego ponieważ produkty z lnu sycą, zmniejszają apetyt i spalają tkankę tłuszczową.

W jakiej ilości spożywać olej lniany?

Jedno jest pewne, jeżeli chcemy być zdrowi, to olej lniany powinien stanowić element naszej codziennej diety, w dawce 2-6 łyżek. Trzeba przy tym pamiętać, że nie nadaje się do smażenia i żadnej obróbki termicznej. Zachowuje swoje zdrowotne wartości przez dwa miesiące od daty produkcji a po otwarciu najlepiej zużyć go w przeciągu miesiąca. Aby zachować właściwości oleju lnianego, należy spożywać go na zimno i trzymać w chłodnym oraz zacienionym miejscu czyli w ciemnej, szklanej butelce w lodówce.

Niedobór witaminy D i jego objawy

Wirus opryszczki – objawy i leczenie

Fast food – czy jesteś uzależniony od szybkiego jedzenia?

Zdrowe odchudzanie – kilka zasad bezpiecznego odchudzania

Odwiedź i polub nas
Oceń