Niedobór witaminy D i jego objawy. Witamina D zdecydowanie różni się od większości witamin. W rzeczywistości jest ona hormonem, który jest produkowany ze związku chemicznego zwanego 7-dehydrocholesterol w momencie wystawienia skóry na promieniowanie słoneczne. Witamina D jest bardzo często określana mianem witaminy słońca. Jednak ekspozycja słoneczna jest zazwyczaj niewystarczająca, aby dostarczyć organizmowi niezbędną ilość tej substancji szczególnie w okresie jesienno- zimowym. Aby uzupełnić niedobór witaminy D konieczna staje się suplementacja i spożywanie posiłków bogatych w witaminę D.

Najczęściej wskazuje się na dwie główne formy tej witaminy: D3 oraz D2. Pokarmy zwierzęce np. tłuste ryby, tran oraz żółtka jaj są bogate w witaminę D3. Zaś niektóre gatunki grzybów są bogate w witaminę D2, która należy do grupy pochodzenia roślinnego. Inne źródła wit. D to warzywa, mięso i wątroba.

Zobacz też: Jak odbudować florę bakteryjną jelit?

 Za co odpowiada witamina D w organizmie?

Witamina ta jest niezbędna do życia. Odpowiednie stężenie witaminy D w ludzkim organizmie odpowiada za zdrowe kości i zęby. Ponadto ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu krążenia, przemianę materii (szczupłą sylwetkę) oraz zdecydowanie zmniejsza ryzyko powstawania i rozwoju raka. Zapobiega wielu chorobom takim jak depresja, stwardnienie rozsiane, demencja, skurcze mięśni oraz reguluje ciśnienie tętnicze a także poziom insuliny we krwi. W związku z tym niewystarczająca ilość wit.D może prowadzić do rozwoju cukrzycy. Inna jej funkcja to wzmacnianie układu odpornościowego.

Dodatkowo odpowiada za utrzymanie stałego poziomu wapnia we krwi dlatego warto zaopatrywać organizm w odpowiednią ilość witaminy D gdyż w przypadku niedoboru, wapń zostaje pobierana z kości. Kilkanaście minut działania promieni słonecznych na skórę lub spożywanie witaminy D z pokarmów może skutecznie zapobiec chorobom wynikającym z niewystarczającej ilości wapnia. Badania naukowe potwierdzają również, że zarówno nadmiar, jak i niedobór witaminy D w ludzkim organizmie może być bardzo szkodliwy.

Zobacz też: Czy sól jest zdrowa? – wpływ soli na organizm

Czym objawia się niedobór witaminy D?

Najczęściej spotykane objawy niedoboru witaminy D to:

  • bóle kostno-mięśniowe
  • bezsenność
  • notoryczne zmęczenie
  • depresja
  • zaburzenia widzenia w postaci krótkowzroczności
  • biegunka
  • utrata apetytu
  • zwiększa się zapadalność na nadciśnienie tętnicze oraz choroby górnych dróg oddechowych
  • może sprzyjać powstawaniu niektórych nowotworów
  • najbardziej widoczne objawy to choroby i zły stan zębów, który powinien być sygnałem, że organizm nie otrzymał odpowiedniej dawki witamin
  • osteoporoza
  • rozmiękanie kości

Niedobór witaminy D u niemowląt

Bardzo niepokojący jest niedobór witaminy D u niemowląt, którego skutkiem jest nadmiernie płaska główka z tyłu oraz pojawianie się wypukłych guzów czołowych. Dodatkowo znacznie może opóźnić się proces zrastania ciemiączka. U małych dzieci niedostateczna ilość witaminy D może prowadzić do krzywicy. Bardzo ważne jest, by przestrzegać zasad odpowiedniego zapotrzebowania na witaminę D u niemowląt, dzieci i młodzieży, które znajdują się w okresie intensywnego wzrastania a więc by mieć silne i zdrowe kości potrzebna jest jej odpowiednia ilość, która sprzyja wchłanianiu wapnia.

Zobacz też: Ciągłe zmęczenie czyli dlaczego brak Ci energii życiowej?

Niedobór witaminy D u dorosłych

U osób dorosłych rozwija się osteoporoza oraz rozmiękanie kości, czyli osteomalacja w każdym okresie życia. Mięśnie stają się zdecydowanie słabsze, czego konsekwencją są problemy z chodzeniem co może prowadzić do upadków i złamania kości. Niedobór witaminy D przyczynia się do rozwoju otyłości, cukrzycy oraz chorób układu krążenia. Częściej pojawiają się nowotwory i znaczenie szybciej postępuje proces starzenia się skóry.

Należy pamiętać, że w przypadku gdy spożywamy witaminę D w postaci suplementów diety możemy narazić się na jej przedawkowanie co sprzyja powstawianiu wielu chorób i dolegliwości.

Czym objawia się nadmiar witaminy D?

Zwiększona ilość witaminy D w ludzkim organizmie pojawia się najczęściej w przypadku przyjmowania nadmiernej ilości preparatów witamino-mineralnych. Do przedawkowania dochodzi w momencie przyjęcia czterokrotnie większej dawki niż zalecana.

Zobacz też: Pozytywny stres – jak działa na organizm?

Do najczęściej spotykanych objawów nadmiaru witaminy D zalicza się brak łaknienia, otępienie i senność, wzmożone oddawanie moczu oraz pragnienie, bóle brzucha, zaparcia, wymioty i bóle głowy.

Warto wspomnieć, że do przedawkowania witaminy D dochodzi bardzo rzadko, gdyż w obecnych czasach dominuje jej niedobór. Jeżeli już taka sytuacja nastąpi to jest to stan bardzo niebezpieczny i toksyczny dla naszego zdrowia ponieważ może prowadzić do zatrucia organizmu. W wyniku nadmiernej ilości witaminy D dochodzi do zwiększonego wchłaniania wapnia i gromadzenia w tkankach, głównie w sercu, nerkach oraz tętnicach. Konsekwencje to zaburzenia pracy serca oraz ośrodkowego układu nerwowego. U osób z nadmierną ilością witaminy D zdecydowanie częściej pojawia się kamica lub wapnica nerek a przewlekłe występowanie wysokiego poziomu tej witaminy prowadzi do zwapnienia w tkankach miękkich.

Nadmiar witaminy D może być bardzo niebezpieczny dla płodu, gdyż odpowiada za jego uszkodzenia, dlatego każda kobieta planująca zajście w ciążę, która wspomaga się preparatami witaminy D powinna skonsultować się z lekarzem.

Zobacz też: Otyłość brzuszna – zagrożenia zdrowotne

 Niedobór witaminy D – gdzie jej szukać?

Najczęstszą przyczyną niedoboru witaminy D jest niewystarczające przebywanie na słońcu. Dawka witaminy D niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jest dostarczana podczas 20-minutowej ekspozycji na słońce i nie ma to znaczenia czy wystawiamy się podczas opalania, spaceru czy jazdy na rowerze. Należy też wspomnieć o filtrach słonecznych, które nie powinny być stosowane przez cały 20-minutowy okres wystawienia ciała na promieniowanie słoneczne gdyż zaburza to proces wytwarzania witaminy D, krem z filtrem ochronnym należy nałożyć dopiero po kilkunastu minutach. Dotyczy to osób dorosłych, u dzieci warto zastosować ochronę przeciwsłoneczną aby nie dopuścić do powstania poparzeń.

Należy unikać nasłonecznienia takich części ciała jak twarz i głowa, która powinna być zakryta kapeluszem lub czapką. Okolice ciała, które warto wystawiać na działanie promieni słonecznych to ręce, ramiona i nogi. Słońce to najlepszy sposób by w naszym organizmie zaczęła wytwarzać się witamina D ale dodatkowo możemy ją spożywać wraz z niektórymi pokarmami. Jesienią i zimą brak słonecznych dni powoduje, że naturalny proces wytwarzania witaminy D w skórze jest niewystarczający i jej stężenie u osób dorosłych jest zbyt niskie dlatego pojawiają się niedobory, które trzeba uzupełniać preparatami w odpowiednich dawkach. Warto wspomnieć też, że spożywanie alkoholu znacznie osłabia wchłanianie witaminy D.

Objawy celiakii, diagnoza oraz leczenie

Objawy zapalenia zatok, przyczyny i leczenie

Czy kawa jest zdrowa? Poznaj wady i zalety kawy

Jak masaż bańką chińską działa na skórę?

Odwiedź i polub nas
Oceń