Jak zwiększyć poziom dopaminy?

Dopamina często zwana jest hormonem szczęścia. Ten neuroprzekaźnik, produkowany w mózgu, odpowiada bowiem za uczucie satysfakcji, spełnienia, czy nawet euforii. Pomaga też radzić sobie ze stresem i stymuluje do działania. Jej niedobór może skutkować natomiast brakiem motywacji, ospałością i doprowadzić nawet do depresji. Niski poziom dopaminy niekiedy pcha nas w uzależnienia od rzeczy przyjemnych i pobudzających, takich jak alkohol, narkotyki, seks, hazard, cukier, zakupy i wiele innych. Zatem jak zwiększyć poziom dopaminy bezpiecznie, legalnie i naturalnie?

Jak zwiększyć poziom dopaminy poprzez dietę?

 Jedz produkty bogate w tyrozynę.

Tyrozyna to aminokwas, czyli część składowa białek. Powoduje wzmożone wydzielanie dopaminy w mózgu. Bogate jej źródła to na przykład awokado, migdały, jajka, sezam, arbuz, rośliny strączkowe, zielona herbata czy banany. Te ostatnie zawierają też tak zwaną chininę dopaminową, czyli rodzaj naturalnej dopaminy. Wytwarzają ją podczas dojrzewania, dlatego im bardziej dojrzały banan, tym więcej daje szczęścia!

Zobacz też: Ciągłe zmęczenie czyli dlaczego brak Ci energii życiowej?

 Spożywaj kwasy Omega-3

Kwasy tłuszczowe doskonale wpływają na pracę naszego mózgu. Znajdziesz je w oleju lnianym, oliwie z oliwek i rybach. Warto także zajadać się orzechami włoskimi lub laskowymi, migdałami i ziarnami słonecznika. Można także znaleźć w aptece produkty bogate w ten składnik.

 Zwalczaj wolne rodniki.

Wolne rodniki zmniejszają poziom dopaminy w organizmie. Spożywaj zatem produkty o właściwościach antyoksydacyjnych, czyli przeciwutleniacze. Antyoksydanty to na przykład owoce jagodowe, zielona herbata, żurawina, pomidory, cytrusy, czerwona papryka.

Zobacz też: Niedobór witaminy D i jego objawy

 Ogranicz używki.

Używki często zapewniają doraźną przyjemność i chwilowy wzrost poziomu dopaminy, jednak na dłuższą metę, jeśli stają się one jedynie zamiennikiem prawdziwej radości i poczucia bezpieczeństwa, niejednokrotnie prowadzą do uzależnień. Lepiej nie polegać zatem na tego typu substancjach i ograniczyć ich spożycie do minimum.

 

Jak zwiększyć poziom dopaminy?

Uprawiaj sport.

Aktywność fizyczna w naturalny sposób zwiększa produkcję dopaminy i serotoniny w mózgu. To dlatego po wysiłku często czujemy wręcz euforię. Każda forma aktywności będzie dobra, warto wybrać taką, która sprawi nam przyjemność. Dodatkowe skutki uboczne to zmniejszony poziom stresu, wzmocnienie organizmu, lepsza kondycja i wiele innych.

Zobacz też: Właściwości oleju lnianego

 Słuchaj muzyki!

Muzyka przez wielu uważana jest jako antydepresant dostępny bez recepty i, jak się okazuje, słusznie! To raczej doraźne remedium, jednak warto słuchać muzyki regularnie, aby stymulować produkcję dopaminy w gorszych chwilach.

 Ciesz się każdym dniem

Dar życia, który otrzymaliśmy daje nam możliwość korzystania z dobrodziejstw tego świata. Należy cieszyć się każdą chwilą, zwracać uwagę na rzeczy ważne i wartościowe. I nie jest to wielki dom i drogi samochód. Pieniądze szczęścia nie dają. Szczęście to zdolność postrzegania otoczenia. Śpiew ptaków nad ranem, kiedy musimy wstać do pracy, spacer na łące czy zabawa z dzieckiem. Warto także pamiętać tylko pozytywne wspomnienia a odrzucić negatywne myślenie, które nas hamuje i prowadzi do depresji. 

Zobacz też: Objawy depresji – podstępna choroba duszy

 Znajdź sobie pasję

Jak zwiększyć poziom dopaminy? Bardzo proste! Po prostu rób w życiu to co cię interesuje i pasjonuje. Lubisz taniec ale nigdy nie zdecydowałaś się na kurs? To właśnie nadeszła pora abyś to zrobiła. Marzysz o wyjeździe do Francji ale nie możesz się zdecydować? To zrób to teraz bo nie wiadomo co stanie się jutro. Chciałaś zawsze tworzyć biżuterię lub szyć ozdobne poduszki do pokoju dziecięcego? Co stoi na przeszkodzie? Zupełnie nic! Pozwól sobie na prawdziwe życie a nie tylko na obowiązki. Żyj, Żyj i jeszcze raz żyj a egzystencja na tym świecie stanie się piękniejsza.

 Poradź się specjalisty

Jeżeli żadne z powyższych porad nie skutkują i dalej zastanawiasz się jak zwiększyć poziom dopaminy udaj się do lekarza i poproś o leki wspomagające pracę mózgu. Czasami brak nam motywacji a zamiast uczucia szczęścia odczuwamy smutek i żadna aktywność nie jest wstanie ukoić naszego bólu. Nie należy się wtedy wstydzić tylko poprosić o pomoc psychologa lub psychiatry.

Jak radzić sobie ze stresem?

Jak szybko zasnąć?

Jak się zrelaksować i wyciszyć?

Nerwica – rodzaje, objawy i leczenie

Odwiedź i polub nas
Oceń