Duża ilość kawy, stres, a także różnego rodzaju choroby mogą prowadzić do problemów ze snem, a nawet do bezsenności. Brak odpowiedniej ilości snu w nocy (czyli 7-8 godzin) skutkuje z kolei problemami z koncentracją, zmęczeniem w ciągu dnia i ogólnym pogorszeniem się jakości życia. Na szczęście istnieje szereg sposobów na kłopoty ze snem. A więc jak szybko zasnąć?

Warunki panujące w sypialni

Aby móc szybko zasnąć konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków w sypialni. W pierwszej kolejności niezwykle istotna jest odpowiednia temperatura. Powinna ona oscylować w okolicach 18 stopni Celsjusza. Przed snem dodatkowo warto jest przewietrzyć pokój. Trzeba także zadbać o wygodę snu. Bardzo dużą rolę spełnia wysokiej jakości materac, który powoduje, że nie pojawiają się dolegliwości bólowe pleców i szyi, co ma niebagatelny wpływ na szybkość zasypiania i jakość snu.

Zobacz też: Jak się zrelaksować i wyciszyć?

Jedzenie i alkohol, a sen

Przed snem należy unikać alkoholu. Wbrew powszechnej opinii nie pomaga on w leczeniu bezsenności. Co prawda ma on działanie uspokajające ale z drugiej strony już nawet małe jego dawki mogą powodować zakłócenia snu. Jeśli chodzi z kolei o jedzenie przed snem, trzeba pamiętać o tym, że ostatni posiłek można zjeść spokojnie na około 3 godziny przed snem. Organizm musi taki posiłek strawić i tyle czasu mniej więcej zajmuje wytężona praca układu pokarmowego. Ponadto posiłek przed snem powinien być lekki, dzięki czemu nie będzie zbytnio obciążał organizmu. Trzeba unikać posiłków wysokokalorycznych, bogatych w tłuszcze, a także spożywania dużej ilości słodyczy.

Jak szybko zasnąć – sok wiśniowy

Choć często słyszy się, że na kłopoty ze snem doskonałym sposobem może być wypicie szklanki ciepłego mleka, to raczej należy traktować to jako efekt placebo. W rzeczywistości zdecydowanie lepsze właściwości posiada sok wiśniowy. Szklanka takiego soku wypita przed snem jest w stanie przyspieszyć zaśnięcie nawet do 20 minut, a także przedłużyć sen, sprawiając, że będzie on trwał nawet pół godziny dłużej.

Zobacz też: Ciągłe zmęczenie czyli dlaczego brak Ci energii życiowej?

Jak szybko zasnąć – zlikwidowanie źródła hałasu

Problemów z zasypianiem i ze snem można się pozbyć przez likwidację źródeł hałasu. Może to być np. cieknący kran, wentylator, głośny sprzęt domowy (jak np. lodówka) lub też dźwięki z ulicy. Jeśli źródła hałasu nie da się zlikwidować warto jest zastanowić się nad założeniem na noc zatyczek na uszy lub też na włączenie przed snem łagodnej muzyki relaksacyjnej, która będzie miała nie tylko działanie uspokajające, ale też skutecznie zagłuszy nieprzyjemne dźwięki utrudniające zasypianie.

Unikaj pobudzaczy

Badania pokazują, że korzystanie przed snem z komputera czy telefonu nie sprzyja spokojnemu zasypianiu. Zaglądanie do tableta przed snem przeszkadza w odprężeniu się i obniża jakość snu. Zamiast działać usypiająco, pobudza nasz umysł a w efekcie nie możemy zasnąć.

Zobacz też: Jak pozytywny stres działa na organizm człowieka?

Nie zamartwiaj się

Zastanawiając się jak szybko zasnąć warto pomyśleć o wyciszeniu się przed snem. Większość ludzi kładąc się spać myśli o tym co spotkało ich w ciągu dnia, zamartwiają się ważnymi spotkaniami, egzaminami i masą różnych problemów. Przed snem umysł powinien być czysty, nie warto zamartwiać się tym co się stało wczoraj lub stanie się jutro. Trzeba po prostu nie myśleć. A jeżeli nie potrafimy  wyzwolić się od myśli to przynajmniej zamienimy te negatywne na pozytywne. Dzięki temu odprężymy się i szybko zaśniemy.

Niedobór witaminy D i jego objawy

Ciągły stres skróci Ci życie

Jak radzić sobie ze stresem?

Odwiedź i polub nas
Oceń