Dieta cholesterolowa obniża poziom złego cholesterolu we krwi. Aby była ona skuteczna i faktycznie w szybki sposób zmniejszyła cholesterol trzeba pamiętać nie tylko o spożywaniu odpowiednich produktów, ale także o ułożeniu sobie jadłospisu dziennego i staraniu się by w miarę możliwości unikać zbytnich odchyleń od niego w spożywanych rzeczywiście posiłkach.

Dieta cholesterolowa – jakie produkty należy ograniczyć przy wysokim cholesterolu?

Przy wysokim cholesterolu należy w znaczący sposób ograniczyć spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego ze względu na fakt, iż są one źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, które powodują szybki wzrost poziomu cholesterolu. W szczególności niebezpieczne może być spożycie czerwonego mięsa, boczku, salami, parówek oraz wszelkiego rodzaju podrobów.

Zobacz też: Jak obniżyć cholesterol?

Oprócz tego trzeba zrezygnować również z masła, a także w znaczący sposób obniżyć spożycie jaj (maksymalnie do 2-3 na tydzień), białego pieczywa i alkoholu. Przy diecie cholesterolowej szerokim łukiem należy omijać również wszelkiego rodzaju bary szybkiej obsługi. Korzystają one bowiem często z produktów wysoko przetworzonych podbijających poziom cholesterolu.

Dieta cholesterolowa – jakie produkty spożywać przy wysokim poziomie cholesterolu?

Dieta cholesterolowa powinna być oparta o produkty bogate w błonnik, który powoduje trudności we wchłanianiu cholesterolu przez organizm. Znajduje się on w szczególności w owocach i warzywach. Szczególnie warto jest spożywać jabłka, gruszki, grejfruty, czarne jagody, marchew, selera, rośliny strączkowe oraz dynię.

Przy diecie cholesterolowej należy pamiętać jednak z drugiej strony o zapewnieniu organizmowi odpowiedniej ilości białka. Jeśli chodzi o będące jego źródłem mięso, dopuszczalne jest mięso chude (pierś z indyka lub z kurczaka, a także cielęcina). Najlepiej jest jednak je mocno w swojej diecie ograniczyć na rzecz ryb morskich, które są źródłem w miarę bezpiecznych dla organizmu jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Zobacz też: Czym jest cholesterol? Objawy i przyczyny

Jeśli chodzi o nabiał, należy zadbać o to by produkty, które się kupuje zawierały jak najmniejszą ilość tłuszczu (np. w przypadku mleka, powinno to być maksymalnie 0,5%, a ze względu na dużą ilość tłuszczu należy unikać także serów żółtych i pleśniowych). Z kolei w przypadku produktu do smarowania pieczywa, warto jest zdecydować się na margarynę, która w odróżnieniu od masła nie posiada cholesterolu.

Przykładowy jadłospis dzienny – dieta cholesterolowa

Śniadanie:
– 2 kromki ciemnego chleba z margaryną, naturalnym serkiem homogenizowanym oraz kilkoma plastrami ogórka,
– Miseczka płatków owsianych z mlekiem (0,5%),
– Sałatka z 2 pomidorów, szczypiorku i 1 łyżeczki oleju rzepakowego,
– Herbata bez cukru.

Drugie śniadanie:
– 1 kromka ciemnego chleba z sałatą, plastrem twarogu oraz pomidorem,
– 1 jabłko,
– 1 szklanka wody mineralnej.

Obiad:
– Zupa jarzynowa
– Filet z łososia skropiony cytryną i pieczony w folii aluminiowej, porcja ziemniaków z koperkiem, surówka ze startego selera i jabłka
– 1 szklanka wody mineralnej,

Podwieczorek:
– 1 mały jogurt naturalny,
– 1 gruszka,
– Herbata bez cukru.

Kolacja:
– 1-2 kromki ciemnego chleba z margaryną, plasterkiem szynki z indyka i kilkoma plasterkami rzodkiewek,
– 1 szklanka wody mineralnej.

Dieta bez efektu jojo – jak utrzymać wagę po odchudzaniu?

Jak przyspieszyć metabolizm?

Jak niezdrowe jedzenie wpływa na nasz organizm?

Odwiedź i polub nas
Oceń