Wśród wielu chorób, jakie coraz częściej występują we współczesnym świecie, znajduje się celiakia. Choroba ta wymaga stosowania szczególnej diety, w której produkty pozbawione są glutenu. Podobnej diety wymagają również osoby, u których zdiagnozowano nietolerancję, czy alergię na gluten. Dieta bezglutenowa z roku na rok staje się coraz bardziej popularna. W ostatnim czasie zaczęły ją stosować nie tylko osoby cierpiące na nietolerancję glutenu, ale także te kierujące się chęcią zgubienia kilku kilogramów. Po co stosujemy dietę bezglutenową? Jakie produkty nie zawierają tej substancji?

Czym jest gluten?

Jest on białkiem roślinnym, które znajdziemy przede wszystkim w produktach takich jak pszenica, jęczmień, owies i żyto. Właśnie dlatego są one zakazane w diecie bezglutenowej. Ponadto zabronione jest spożywanie wszelkich wyrobów, w których składzie znajdziemy choć śladowe ilości tych produktów. Gluten ceniony jest w cukiernictwie i piekarnictwie, ponieważ umożliwia wyrastanie ciasta i nadaje pieczywu porowatą strukturę.

Zobacz też: Objawy celiakii – diagnoza oraz leczenie

Celiakia – nietolerancja glutenu

Osoby cierpiące na celiakię wykazują nadwrażliwość na jedną z frakcji glutenu. Przypuszcza się, że za podatność na zachorowanie odpowiadają predyspozycje genetyczne. Spożywanie produktów glutenowych przez osoby chore powoduje silne zapalenie jelita cienkiego, czego skutkiem jest postępujący zanik kosmków jelitowych. Degradacja błony śluzowej i mikrokosmków zaburza wchłanianie substancji odżywczych z pożywienia, co skutkuje poważnymi niedoborami białek, tłuszczy, węglowodanów oraz witamin i minerałów. Osoby cierpiące na celiakię muszą całkowicie wykluczyć z diety produkty zawierające gluten.

Czym charakteryzuje się dieta bezglutenowa?

Pierwotnie dietę stosowały osoby nietolerujące glutenu lub cierpiące na alergię na te białka. Obecnie, ten sposób odżywiania staje się coraz bardziej popularny wśród osób zdrowych, które chcą podążać za obowiązującą modą. Dieta polega na całkowitym wyeliminowaniu z codziennego jadłospisu produktów zawierających gluten. Niestety nie jest to proste, ponieważ białko to nie występuje jedynie w zbożach, lecz ukryte jest także w wielu różnych produktach.

Zobacz też: Dieta cholesterolowa – przykładowy jadłospis

Ten typ diety nie jest łatwy w stosowaniu z powodu konieczności wykreślenia z diety zarówno oczywistych produktów zawierających gluten, jak i tych, w których jest on ukryty. Dla osiągnięcia pożądanego efektu zdrowotnego konieczne jest całkowite i bezwzględne wykluczenie go z diety co wiąże się z dokładnym czytaniem etykiet zakupionych wyrobów.

Upraszczając, dieta bezglutenowa polega na wykluczeniu produktów żytnich, pszenicznych oraz jęczmiennych z diety. Dodatkowo z uwagi na duże prawdopodobieństwo zanieczyszczenia zbożami zakazanymi podczas przemiału, wykluczyć należy też produkty owsiane.

Dieta bezglutenowa – co można jeść bezpiecznie

  • produkty z mąki kukurydzianej
  • produkty z mąki ryżowej
  • produkty z mąki sojowej
  • produkty z mąki gryczanej
  • produkty z prosa
  • produkty z amarantusa
  • produkty z komosy ryżowej

Wymienione produkty są roślinami, które nie zawierają glutenu. Właśnie dlatego można też spożywać produkty, które zostały z nich przetworzone.

Zobacz też: Jak obniżyć cholesterol?

Dieta bezglutenowa – osoby unikające glutenu mogą spożywać takie produkty jak:

  • zboża i produkty zbożowe: kukurydza, gryka, ryż biały i brązowy, proso, płatki ryżowe, skrobie kukurydziane i ryżowe, chrupki kukurydziane, płatki kukurydziane, popcorn, bułka tarta bezglutenowa, pieczywo i makaron pozbawione glutenu, kasza jaglana i gryczana.
  • mleko i produkty mleczne: mleko UHT, kefir, maślanka, jogurt naturalny, twaróg, ser żółty, mleko zagęszczone
  • mięso, ryby, jaja
  • warzywa: warzywa świeże bądź mrożone pozbawione sztucznych dodatków, ziemniaki, skrobia ziemniaczana
  • tłuszcze: margaryna, masło, smalec, oleje roślinne, oliwa
  • owoce: wszelkie owoce świeże i mrożone
  • cukier i słodycze: dżem, miód, kisiel, budynie z mąki ziemniaczanej, ciasta i ciastka na bazie produktów bezglutenowych
  • napoje: kawa bez dodatków, herbata, soki owocowe i warzywne, woda, kompoty, napary ziołowe, alkohole bez dodatków
  • inne produkty dozwolone w diecie bezglutenowej: orzechy, soczewica, ciecierzyca, sezam, siemię lniane, ziarna słonecznika, bezglutenowy owies

Jeśli w naszej diecie znajdują się mąka ryżowa, kukurydziana oraz / lub gryczana, pamiętajmy jednocześnie, iż podobnie jak w przypadku owsa, produkty te mogą być zanieczyszczone glutenem na którymś z etapów produkcji, należy więc podchodzić do nich z bardzo dużą ostrożnością. Aby uniknąć tego typu wypadków, należy kupować i stosować w diecie wyłącznie produkty, które posiadają specjalny znak przekreślonego kłosa, co jest symbolem produktu licencjonowanego. Tym samym zyskujemy pewność, iż nad takimi produktami sprawowana jest kontrola przez organizacje chorych na celiakię. 

Zobacz też: Podwyższony poziom trójglicerydów         

Poza produktami zbożowymi należy wyeliminować z diety artykuły spożywcze z ukrytym glutenem. Gluten jest składnikiem, który nadaje jedzeniu odpowiednią konsystencję, znajduje się więc w wielu produktach, stanowiąc ich dodatek.

 Osoby cierpiące na celiakie powinny uważać na:

  • płatki kukurydziane zawierające słód jęczmienny, zanieczyszczoną glutenem mąkę kukurydzianą, ryżową oraz gryczaną
  • wędliny, konserwy, parówki, kaszanki, pasztety, wszelkie wyroby garmażeryjne takie jak pulpety, kotlety, hamburgery.
  • wyroby seropodobne, sery pleśniowe, twarogi na serniki, śmietany produkowane z użyciem zagęstników, sery topione, napoje czekoladowe, jogurty i maślanki owocowe, wszelkie produkty mleczne typu light
  • majonez, gotowe sosy
  • przeciery pomidorowe, pomidory w puszkach, fasole konserwowe, gotowe sałatki z majonezem i sosami, gotowe placki ziemniaczane, produkty sojowe: kotlety, pasztety i majonezy
  • gumy do żucia, batony, cukierki z nadzieniem, żelki, galaretki, budynie instant, czekolady, chipsy i krakersy
  • aromatyzowane kawy, czekolady do picia, alkohole z dodatkami
  • zupy w proszku, kostki rosołowe
  • curry, musztardy, ketchupy, gotowe sosy, dressingi instant

Zobacz też: Wpływ soli na organizm

Produkty, w których możemy znaleźć gluten ukryty to niektóre:

  • mięsa
  • wędliny
  • ryby w puszkach
  • dania gotowe
  • wyroby garmażeryjne
  • sosy
  • jogurty
  • napoje
  • lody
  • owoce z puszki
  • warzywa z puszki
  • suszone owoce

Zobacz też: Domowe sposoby na zapalenie zatok

Gluten znajdziemy ponadto w:

  • słodzie jęczmiennym
  • hydrolizowanym białku roślinnym
  • sporadycznie w cukrze waniliowym
  • niektórych aromatach
  • niektórych lekach
  • czasem w skrobi modyfikowanej
  • syropie glukozowo- fruktozowym z pszenicy
  • niektórych preparatach do odchudzania
  • alkoholu – osoby, które nie tolerują glutenu mogą pić alkohole czyste; zakazane są wszelkie kolorowe, bowiem zawarty może być w nich gluten w postaci najrozmaitszych dodatków.

Dieta bezglutenowa – jakie produkty kupować?

Gluten znajduje się w tak wielu produktach, że pierwsze zakupy osoby przechodzącej na dietę bezglutenową mogą być bardzo trudne. Zwracajmy uwagę na etykiety: informacje o zawartości białek glutenowych powinny być wyraźnie oznaczone na opakowaniu. Wiele produktów nie zawierających zbóż może być zanieczyszczonych glutenem w toku produkcji, dlatego zwracajmy uwagę na takie komunikaty jak: „produkt może zawierać śladowe ilości glutenu”. Najbezpieczniejsze są produkty oznaczone specjalnym licencjonowanym znakiem przekreślonego kłosa.

Objawy zapalenia zatok, przyczyny i leczenie

Niedobór witaminy D i jego objawy

Właściwości oleju lnianego – eliksir zdrowia

Odwiedź i polub nas
Oceń