Sól to od wielu wieków jedna z najczęściej stosowanych w kuchni przypraw. Ale czy sól jest zdrowa? Trudno jest sobie obecnie wyobrazić jak smakowałyby różne potrawy bez przyprawienia ich solą. Używamy jej chociażby do nadania odpowiedniego smaku ziemniaków i ryżu, przyprawiamy nią mięso, zupy i inne gotowane potrawy, a także plastry pomidorów wykorzystywanych do kanapek.

Na temat soli istnieje wiele opinii. Częstym tematem dyskusji dietetyków i lekarzy jest: „sól- wróg czy przyjaciel?”, „czy sól jest zdrowa?”. Z jednej strony bowiem sól wzbogaca smak i odgrywa niezwykle istotną rolę w regulacji funkcjonowania organizmu, z drugiej strony natomiast znany jest także (w przypadku nadmiernego spożycia soli) jej wpływ na powstawanie wielu groźnych schorzeń.

Czy sól jest zdrowa? Dlaczego sól jest potrzebna dla organizmu?

Sól jest bardzo ważna w codziennej diecie, chociaż nie posiada ona składników odżywczych. Jest ona natomiast niezbędna do tego, by zachować równowagę elektrolitową w organizmie, która jest bardzo istotna do prawidłowej pracy mięśni i układu nerwowego. Sól dodatkowo obniża poziom hormonu stresu co tłumaczy fakt, że chętnie ponownie po nią sięgamy. Nie powinno się jednak przekraczać dobowej normy spożywania soli, ponieważ może ona wywołać poważne skutki uboczne.

Zobacz też: Jak odbudować florę bakteryjną jelit?

Zalecana dzienna dawka soli

Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), dzienna dawka soli nie powinna przekraczać 1 płaskiej łyżeczki dziennie, czyli około 5 gramów. Wynika to z faktu, że sól jest bogata w sód, który co prawda jest bardzo potrzebny dla organizmu, ale znaczne przekroczenie jego dziennej normy ma poważne konsekwencje. Wiele osób często nie zwraca uwagi na ilość spożytej soli w trakcie dnia, szczególnie gdy ze względu na szybkie tempo życia, większość potraw spożywana jest w restauracjach, barach szybkiej obsługi, a w przypadku produktów kupowanych w sklepie – rzadko kiedy kontrolowany jest przez nas ich skład. W związku z taką sytuacją, na porządku dziennym jest nawet 3-krotne przekraczanie dopuszczalnej dziennej dawki soli. Brak kontroli spożycia soli może być brzemienny w skutkach.

Jakie są skutki przekroczenia spożycia dziennej dawki soli?

Przede wszystkim do negatywnych skutków nadmiernego spożywania soli nalezą:

  • zatrzymanie wody w organizmie
  • nadciśnienie tętnicze co efektem może być zwiększone ryzyko zachorowania na choroby sercowo – naczyniowe (zawał serca, udar mózgu)
  • osteoporoza – ze względu na fakt, że nadmiar soli przyczynia się do utraty wapnia
  • zaburzenia pracy nerek 
  • cukrzyca typu II  
  • otyłość
  • może prowadzić do nowotworów żołądka w związku z podrażnieniem śluzówki jelita, co sprzyja infekcjom wywołującym wrzody

Tak szerokie spektrum schorzeń wywoływanych przez zbyt duże wykorzystanie soli powinno dawać do myślenia. Istnieje szereg sposobów na to by wyregulować spożycie soli.

Zobacz też: Zapalenie zatok – objawy, przyczyny, leczenie

W jaki sposób można regulować spożycie

Oprócz zmniejszenia dawki soli przy przyprawianiu potraw, jej spożycie można zmniejszyć, zastępując ją świeżymi ziołami, które nadają potrawom słony smak, ale jednocześnie nie zawierają w sobie sodu (jak chociażby bazylia, majeranek, estragon czy pietruszka), stosując dietę opartą o warzywa i owoce, a także studiując etykiety produktów kupowanych w sklepie i wybierając te, które posiadają jak najmniejszą ilość sodu na 100 g. Dzięki tym dwóm ostatnim metodom, można w miarę precyzyjny sposób oszacować ile soli spożyło się w trakcie dnia i dokonać odpowiednich korekt na przyszłość. Warto ograniczyć także spożywanie gotowych potraw na mieście zastępując je domowymi obiadami.

Wiele osób zastanawia się czy sól jest zdrowa, najlepiej zmniejszyć jej spożycie do minimum co na pewno wpłynie korzystnie na nasz organizm.

Jak pozytywny stres działa na organizm?

Pracoholizm – objawy, skutki, leczenie

Opryszczka wargowa – objawy i leczenie

Przeszczep tłuszczu – walka ze starzeniem skóry

Odwiedź i polub nas
Oceń