Dieta kopenhaska i zasady jej stosowania. Istnieje wiele odmian diet, które znajdują zastosowanie w różnych przypadkach. Chociaż nie istnieje dieta idealna, która jest doskonale dostosowana do potrzeb każdej osoby, coraz więcej osób na całym świecie decyduje się na dietę kopenhaską. Ta ciekawa jeśli chodzi o jej zasady, choć nie całkiem nowa już dieta, jest w stanie spowodować szybką utratę kilogramów, ale z drugiej strony ze względu na jej restrykcyjność, jej stosowanie może być czasami niezbyt bezpieczne dla zdrowia.

Skąd pochodzi nazwa diety kopenhaskiej?

Dieta kopenhaska swoją nazwę wzięła od miejscowości, w której została wymyślona (od stolicy Danii – Kopenhagi). Przyjmuje się, że za jej stworzenie odpowiada Rządowy Szpital w Kopenhadze. Początki stosowania diety kopenhaskiej datuje się na lata 80 XX wieku. Dużo osób zdążyło już ją zatem wypróbować.

Zobacz też: Dieta Dukana – magiczny sposób na schudnięcie

Na czym polega dieta kopenhaska?

Dieta kopenhaska jest dietą 13-dniową, ze względu na spore ograniczenie spożywanych posiłków, przeznaczoną dla osób o dobrym ogólnym stanie zdrowia. Polega ona na spożywaniu tylko trzech posiłków dziennie: śniadania, lunchu oraz obiadu, przy czym lunch należy spożyć między godziną 12:00, a 14:00, a obiad – przed godziną 18:00. Są to posiłki o małej kaloryczności. Nie można w trakcie diety kopenhaskiej przekroczyć bowiem 1000 kalorii dziennie. Jest to, w zależności od ułożonego jadłospisu oraz osoby, zaledwie 1/2 lub nawet 1/3 dziennej normy energetycznej. Zalecane jest  także wypijanie dwóch litrów wody dziennie.

Warto jest zwrócić uwagę na to, że przy diecie kopenhaskiej zakazane jest podjadanie między posiłkami – nie można po prostu przekraczać liczby 3 posiłków dziennie. Ograniczenia podczas diety dotyczą również rodzaju spożywanych posiłków i napojów. Podstawowymi składnikami diety kopenhaskiej są:  kubek czarnej kawy z mlekiem (śniadanie), chude mięso, warzywa i owoce, jaja oraz woda. Decydując się na dietę kopenhaską trzeba liczyć się z tym, że prawie zupełnej eliminacji z jadłospisu podlegają produkty zbożowe i słodycze, a także alkohol. Posiłki są zatem mało urozmaicone i nie są w stanie zaspokoić w pełni uczucia głodu. Taka dieta wymaga uprzedniego przygotowania się, szczególnie pod względem psychicznym, jeśli przejawia się w jej trakcie aktywność np. poprzez pracę bądź naukę w szkole czy na uczelni.

Zobacz też: Dlaczego nie mogę schudnąć?

Na jakie efekty można liczyć stosując dietę kopenhaską?

Stosując dietę kopenhaską możliwe jest schudnięcie od 5 do 10 kilogramów, w zależności od wagi, z której się startuje i indywidualnych cech organizmu. Średnio można więc schudnąć 8 kilogramów w ciągu niecałych dwóch tygodni. Oprócz zrzucenia zbędnych kilogramów, dieta kopenhaska jest w stanie zlikwidować negatywne nawyki żywieniowe w tym m.in. podjadanie między posiłkami.

Dieta kopenhaska, a bezpieczeństwo

Ze względu na fakt iż dieta kopenhaska wiąże się z dużą restrykcyjnością co do dziennej ilości kalorii nieprzekraczającej 1000 kalorii, która co prawda powoduje szybki spadek wady, ale jednocześnie osłabia pracę wszystkich organów, może być ona niebezpieczna dla osób, które cierpią na różnego rodzaju choroby. Wśród wad diety kopenhaskiej wyróżnia się m.in. niepełnowartościowe posiłki o małym urozmaiceniu, które nie dodają organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych oraz ograniczenie dziennej liczby posiłków – co powoduje braki w energii, które przeszkadzają w codziennych obowiązkach, jak i uniemożliwiają uprawianie sportów, które w tej diecie są zakazane.

Z tych względów dieta kopenhaska ma tyle samo zwolenników co przeciwników. Przed jej zastosowaniem warto jest przeanalizować wszystkie za i przeciw by upewnić się, że sprawdzi się ona akurat w naszym przypadku i nie będzie większych konsekwencji dla organizmu po jej zakończeniu. Co niezwykle istotne, decydując się na dietę kopenhaską trzeba wziąć pod uwagę to, że nie można jej stosować cyklicznie. Ze względu na spore obciążenie organizmu, warto sobie  w razie potrzeby zrobić co najmniej 2-letnią przerwę.

Dieta bez efektu jojo czyli jak utrzymać wagę po odchudzaniu?

Jak skutecznie schudnąć?

Wpływ błonnika na odchudzanie

Odwiedź i polub nas
Oceń