Wiele osób boryka się z problemem nadwagi. Szansą na utratę zbędnych kilogramów może okazać się dieta Dukana. Nie tylko pozwali nam schudnąć, ale po jej zastosowaniu unikniemy ponownego przybierania na wadze i osiągniemy trwałe rezultaty.

Dieta Dukana – dieta proteinowa

Dieta Dukana nazywana jest inaczej dietą Protal. Autorem i twórcą diety jest Pierre Dukan.  Oparta jest na spożywaniu białka z ograniczeniem tłuszczy i węglowodanów. Autor podzielił cały proces na cztery fazy. Etapy różnią się pod względem czasu trwania i dozwolonych produktów. Dieta jest przeznaczona tylko dla osób zdrowych. Wykluczone z jej stosowania są osoby z chorobami nerek i wątroby, kobiety w ciąży oraz karmiące piersią. Nie powinny też stosować jej nastolatki oraz dzieci. 

Na czym polega dieta Dukana?

Dieta Dukana – faza uderzeniowa 

Pierwsza faza polega na spożywaniu tylko produktów białkowych. Etap ten jest bardzo restrykcyjny, ale trwa zaledwie do 10 dni. Lista dozwolonych produktów zawiera m.in. chude mięso (drób, kurczak, indyk, cielęcina, wołowina) podroby, chude ryby, chudy nabiał (mleko, sery, jogurty, maślanki). Potrawy należy spożywać bez dodatku tłuszczu. Należy jeść tak, by nie dopuścić do uczucia głodu. Ważne jest, aby spożywać tylko produkty dozwolone i wypijać duże ilości wody, co jest podstawą skuteczności diety.

Zobacz też: Jak się pozbyć cellulitu?

Na początku mogą pojawić się spadek nastroju oraz zaparcia wynikające ze zmiany odżywiania, które mijają po ok. 2-3 dniach. Efekty fazy uderzeniowej diety Dukana są zaskakujące. Można stracić na wadze nawet do 3 kilogramów w ciągu kilku dni a w przypadku osób bardzo otyłych nawet 5 kg. Błyskawiczne efekty diety Dukana budzą ogromną motywację do działania i przetrwania następnych etapów, które są już mniej restrykcyjne. Szybki spadek masy ciała zdecydowanie wskazuje na skuteczność diety, co zachęca osoby z nadwagą do jej stosowania.

Dieta Dukana – faza naprzemienna

Druga faza diety Dukana pozwala na urozmaicenie produktów o warzywa spożywane na surowo lub gotowane. Naczelną zasadą jest naprzemienne jedzenie potraw czysto białkowych i posiłków z dodatkiem warzyw. Należy rozumieć to w ten sposób, że po kilku dniach spożywania diety białkowej z dodatkiem warzyw przechodzimy znowu na dietę proteinową. Można przyjąć dzień białkowy – dzień mieszany, lub kilka dni białkowych – kilka mieszanych. Produkty dozwolone w postaci warzyw to szpinak, ogórki, papryka, pomidor, buraki, marchewka, bakłażan, seler, sałata, por, rzodkiewka.  Czas trwania etapu zależy od tego, ile dana osoba chce schudnąć, może trwać nawet kilka miesięcy do momentu osiągnięcia upragnionej wagi. Efekty są mniej spektakularne. Chudniemy, ale dużo wolniej niż w fazie pierwszej.

Zobacz też: Dieta bez efektu jojo – jak utrzymać wagę po odchudzaniu?

Dieta Dukana – faza utrwalenia

W momencie osiągnięcia oczekiwanej wagi, przechodzi się do etapu utrwalania. Celem tej fazy jest uniknięcie efektu jojo i utrzymanie rezultatów diety. Nadal spożywa się produkty białkowe. Dodatkowo etap trzeci diety Dukana pozwala na spożywanie owoców zawierających małą ilość cukru oraz produktów pełnoziarnistych takich jak chleb, ale nie w większej ilości niż dwie kromki dziennie. Dwa razy w tygodniu można dołączyć do diety takie produkty jak ziemniaki, ryż, makaron czy ser żółty. Długość trwania zależy od ilości zgubionych kilogramów. Na każdy zgubiony 1 kg przypada 10 dni utrwalania, np. 6 kg to 60 dni. Oznacza to, że jeżeli w poprzednich dwóch fazach schudliśmy 6 kilogramów to etap utrwalania uzyskanej wagi powinien trwać 60 dni.

Dieta Dukana – faza stabilizacji 

Ostatnia, czwarta faza diety Dukana, to powrót do normalnego jedzenia. Warto jednak pamiętać o dobrych nawykach żywieniowych i nieprzejadaniu się. Nie należy przesadzać z wolnością w wyborze posiłków. Powrót do tłustych i smażonych potraw oraz słodyczy jest złym pomysłem. Warto wybierać te produkty, które są zdrowe, bogate w witaminy i minerały. Faza stabilizacji charakteryzuje się nakazem przestrzegania jednego dnia białkowego w tygodniu. Oznacza to, że w wybranym dniu tygodnia spożywane są produkty tylko białkowe z listy dopuszczalnych w pierwszej fazie. Doktor Dukan zaleca czwartek, ale może to być każdy inny dzień. Przez cały okres diety należy pić duże ilości wody. Jest to faza, którą stosujemy do końca życia w celu utrzymania stałych efektów.

Zobacz też: Wpływ wapnia na odchudzanie

Dieta Dukana – zalety

Niewątpliwą zaletą diety Dukana jest szybki spadek wagi, na czym zależy najbardziej osobom zmagającym się z nadwagą. Jest dietą bardzo skuteczną, która pozwala utrzymać wagę na stałym poziomie i uniknąć powrotu zbędnych kilogramów.

Następną zaletą diety Dukana jest brak uczucia głodu gdyż nie wymaga rezygnacji z posiłków, co jest wielkim plusem. Większość diet kojarzy nam się z wyrzeczeniami i powiązanymi z nimi głodówkami. Dieta Dukana nie wymaga liczenia kalorii a posiłki są bardzo smaczne co zachęca osoby otyłe do stosowanie tej właśnie diety.

Dobrą wiadomością dla kobiet szczególnie dbających o cerę jest poprawa stanu skóry. Dzieje się tak, ponieważ stosując dietę Dukana zwiększamy spożycie białka i kolagenu, który jest odpowiedzialny za elastyczność i jędrność skóry.

Zobacz też: Jak przyspieszyć metabolizm?

Dieta Dukana – wady

Nadmierne spożywanie białka prowadzi do obciążenia i zakwaszenia organizmu oraz wzrostu poziomu cholesterolu .

Dieta Dukana jest dość monotonna co może zniechęcać i powodować spadek nastroju.

W normalnej diecie stosujemy urozmaicone posiłki, które dostarczają wszystkich niezbędnych składników odżywczych do organizmu. Podczas stosowania diety Dukana mogą pojawić się uciążliwe zaparcia co wiąże się z niedoborem błonnika ponieważ dieta jest oparta przede wszystkim na produktach białkowych.

Zobacz też: Jak niezdrowe jedzenie wpływa na organizm?

Dietetycy szczególną uwagę zwracają na skutki długoterminowe. Wśród nich wymieniają możliwość pogorszenia pracy nerek, zwiększone wydalanie wapnia z moczem, tworzenie kamieni nerkowych, zaburzenia w funkcjonowaniu wątroby a także układu krążenia prowadzące do nadciśnienia tętniczego. Zastrzeżenia budzi także fakt, że w początkowych fazach  bardzo ograniczone zostaje spożycie warzyw i owoców będących źródłem witamin i minerałów. Dlatego warto wspomagać się suplementami diety w celu uzupełnienia niezbędnych składników odżywczych potrzebnych do normalnego funkcjonowania organizmu.

Przed podjęciem odchudzania warto przejść kontrolne badania stanu zdrowia i podejść do całego procesu odpowiedzialnie. Należy także pamiętać, że zasada jednego dnia białkowego obowiązuje bezterminowo. Inaczej waga może wrócić do tej sprzed odchudzania.

Czy warto stosować tabletki odchudzające?

Jak masaż bańką chińską wpływa na skórę?

Sposoby na zgrabną pupę i jędrne pośladki

Odwiedź i polub nas
Oceń