Wiele osób zastanawia się co pomaga w odchudzaniu, szukając różnych wspomagaczy, które ułatwią ten proces. Dziś skupimy się na temacie wpływu wapnia na odchudzanie. Wapń to pierwiastek, który odgrywa niezwykle istotną rolę w organizmie. Przede wszystkim stanowi on bardzo ważny element budulcowy kości i zębów. W przypadku jego niedoboru mogą pojawić się bóle stawów i kręgosłupa, co w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do osteoporozy. Wapń reguluje także krzepliwość krwi i umożliwia prawidłową pracę mięśni, poprzez ich kurczenie się i rozkurczanie, ale niewiele osób zdaje sobie sprawę, że spożycie odpowiedniej ilości wapnia dziennie może wpływać również na odchudzanie.

Zobacz także: Dieta bez efektu jojo – jak utrzymać wagę po odchudzaniu?

Co pomaga w odchudzaniu czyli wpływ wapnia na odchudzanie

Osoby, które spożywają odpowiednią ilość wapnia rzadziej cierpią na otyłość. Natomiast wzbogacenie diety odchudzającej o odpowiednią ilość wapnia, którego źródłem są produkty nabiałowe, sprzyja zrzucaniu kilogramów. Na ten temat, na podstawie badań naukowych rozwinęły się dwie zasadnicze teorie. Pierwsza mówi o tym, że osoby, które nie spożywają odpowiedniej dawki wapnia częściej odczuwają głód. Wskutek tego jedzą więcej i trudno jest im stracić wagę. Wniosek z tego taki, że odpowiednia ilość wapnia w organizmie tłumi więc łaknienie.

Według naukowców, drugi z mechanizmów polega na tym, że niedobór wapnia powoduje zmianę działania komórek tłuszczowych, które gromadzą się w nadmiernej ilości w celu uzupełnienia zapasów, powodując tycie. Mózg, w przypadku braku odpowiedniej ilości wapnia, otrzymuje bowiem sygnał, by organizm był stymulowany do spożywania jak największej ilość posiłków celem uzupełnienia braków tego pierwiastka.

Wnioski są takie, że osoby, które unikają produktów nabiałowych skazują się na większą ilość tkanki tłuszczowej w obrębię brzucha oraz ogólny przyrost masy ciała. Spożywanie produktów wysokowapniowych sprzyja procesowi odchudzania poprzez szybsze gubienie kilogramów a w profilaktyce zmniejsza ryzyko wystąpienia otyłości.

Zobacz także: Jak skutecznie schudnąć? Triki odchudzające

Jaka jest zalecana dzienna dawka wapnia?

Zalecane spożycie wapnia przez dorosłą osobę, między 18 a 50 rokiem życia, wynosi od 1000 do 1200 mg. Natomiast dla osób starszych, które przekroczyły 50 rok życia, optymalna jest dawka ok. 1500 mg wapnia w trakcie dnia.

Jakie są źródła wapnia?

Podstawowym źródłem wapnia w pokarmach, są mleko i przetwory mleczne. Jedna szklanka mleka to nieco ponad 300 mg wapnia. Wystarczą zatem 4 szklanki mleka dziennie by wypełnić dzienną normę spożycia tego pierwiastka. Podobną do jednej szklanki ilość wapnia można znaleźć w jednej szklance maślanki lub w małym jogurcie naturalnym (ok. 200 ml). Z kolei 10 dkg sera żółtego zawiera 700 mg wapnia, a tyle samo sera podpuszczkowego (np. parmezanu) nawet 1250 mg wapnia – co pokrywa praktycznie całe dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Oprócz mleka i przetworów mlecznych, wśród produktów bogatych w wapń warto jest także wyróżnić soję i fasolę (ok. 150 mg wapnia na 100 g), pietruszkę (niecałe 200 mg wapnia na 100 g), szpinak (100 mg wapnia na 100 g) oraz orzechy (w zależności od odmiany od 100 do 300 mg wapnia na 100 g). Pamiętajmy, że za wchłanianie wapnia odpowiedzialna jest witamina D więc nie zapominajmy o dziennej dawce promieni słonecznych potrzebnych do jej wytworzenia.

Teraz już wiesz co pomaga w odchudzaniu. Staraj się regularnie spożywać produkty nabiałowe zawierające duże ilości wapnia a po jakimś czasie na pewno zauważysz pozytywne efekty odchudzające.

Jak przyspieszyć metabolizm?

Błonnik pokarmowy jako naturalne wspomaganie odchudzania i profilaktyka w leczeniu chorób jelit

Jak się pozbyć cellulitu?

Odwiedź i polub nas
Oceń