Jak nie przytyć w ciąży?

Chwila, w której młoda kobieta dowiaduje się o swoim błogosławionym stanie przynosi jej ogromną ilość radości i pozytywnych emocji. W ciągu kilku następnych dni oswaja się z nową rzeczywistością i zaczyna martwić o sprawy bardziej przyziemne, takie jak wzrost swojej wagi, wtedy zaczyna zastanawiać się jak nie przytyć w ciąży zbyt dużo.

 

Ile można przytyć w ciąży?

Kobieta w ciągu całej ciąży powinna przytyć od 8 do 12 kilogramów. Powyżej tej wagi już zaczyna się problem z otyłością ponieważ bardzo trudno jest później zrzucić nadmiarowe kilogramy. Zdarza się, że niektóre kobiety tyją tylko 8 kilo i dziecko rozwija się prawidłowo ale są też takie panie, które w czterdziestym tygodniu ciąży mają około 30 kilogramów więcej. Jest to spory problem i warto zrobić coś, aby nie dopuścić do takiej sytuacji.

 

Spadek wagi po porodzie

W trakcie porodu ubywa nam około 5 kilogramów, kilka tygodni od narodzin dziecka jesteśmy zmęczone i niewyspane co także wspomaga utratę zbędnych kilogramów. Niestety nie zawsze jest to wystarczająca ilość. Przykładowo jeśli przybrałyśmy 23 kilo w ciąży a po niej zgubiłyśmy około 10 to zostaje nam jeszcze 13 do zrzucenia. I nie jest to łatwe zadanie, wymaga samodyscypliny, zdrowej diety i ciężkiej pracy, aby tłuszczyk który zgromadził się w ciągu 9 miesięcy szybko zniknął. Dlatego tak ważna jest profilaktyka, dbanie o to co spożywamy w trakcie ciąży, i jeżeli to możliwe a lekarz nie ma przeciwwskazań korzystanie z długich spacerów i uprawianie delikatnych sportów. Zatem jak nie przytyć w ciąży?

 Zobacz też: Jak zmienia się ciało po ciąży?

Wilczy apetyt, nad którym ciężko zapanować

Podczas trwania ciąży ciało kobiety w naturalny sposób przechodzi szereg zmian. Jedną z nich jest stopniowy wzrost wagi, spowodowany wzrostem płodu. Często jednak oprócz naturalnego skoku masy ciała kobiety, dochodzi do powstania otyłości związanej z niewłaściwą dietą, która po narodzinach dziecka staję się olbrzymim problemem do okiełznania. Opowiem Ci moją historię. Gdy zaszłam w ciążę to po trzech miesiącach braku apetytu i odczuwania nudności schudłam trzy kilogramy. Złe samopoczucie jednak minęło i nadszedł wilczy apetyt. Zjadałam wtedy kilka kanapek a mój brzuch był dalej pusty, odczuwałam nieustanny głód. Miała ciągłą ochotę na jedzenie, mój żołądek to była studnia bez dna. Po miesiącu wybrałam się do lekarza i zostałam zważona. W domu tego nie robiłam, byłam szczupła i nigdy nie potrzebowałam wagi. Jak pan doktor przekazał mi, że w trakcie ostatnich pięciu tygodni przytyłam cztery kilogramy to się przeraziłam. Gdyby taka sytuacja trwała dalej to pod koniec ciąży ważyłabym o trzydzieści kilo więcej. Zaczęłam wtedy zastanawiać się jak nie przytyć w ciąży. Na szczęście opamiętałam się. Zaczęłam zjadać małe porcje co trzy godziny. Czy czułam głód? Tak, czułam przez cały czas ale walczyłam sama ze sobą i starałam się nie myśleć o pysznych lodach śmietankowych, czekoladowych batonach i torcie od cioci Basi, który wyglądał przepysznie. Po miesiącu walki przestałam odczuwać głód. Miałam potrzebę jedzenia jak zwykła zdrowa kobieta. W efekcie przytyłam 11 kilogramów a dziecko ważyło 3,5 kilo. Warto zdrowo się odżywiać podczas ciąży, aby nie dopuścić do gwałtownego wzrostu wagi.

Zobacz też: Jak schudnąć po ciąży 10 kilogramów?

Jak nie przytyć w ciąży?

Kluczem do zachowania poprawnej wagi nawet po narodzinach dziecka jest zachowanie odpowiedniej diety w trakcie trwania ciąży. Powszechnie obowiązującym mitem jest przekonanie o zwiększonym zapotrzebowaniu kobiety na kalorie podczas ciąży. Dieta w ciąży musi być przede wszystkim dobrze zbilansowana i racjonalnie skonstruowana. Tolerowane są różnego rodzaju zachcianki ciężarnej kobiety, które mają związek z jej naturalnymi potrzebami wynikłymi ze stanu w którym się znajduje.

 

Jak nie przytyć w ciąży? Dieta w ciąży

Dziennie powinno się spożywać do pięciu niezbyt dużych posiłków. Bardzo ważne jest zachowanie regularności i stałej przerwy pomiędzy posiłkami wynoszącej około 3 godziny. Najtrudniejsze do przezwyciężenia będą pojawiające się ataki głodu, które mogą skutkować nagłą potrzebą zapchania czymś żołądka. Najlepiej w takiej sytuacji mieć pod ręką jakieś warzywo do pochrupania, ewentualnie kubek z herbatą lub po prostu butelkę wody. Należy unikać białego cukru. Słodycze są bardzo kaloryczne a w dodatku nie zawierają żadnych wartościowych składników potrzebnych kobiecie ciężarnej dlatego warto je wyeliminować z diety w trakcie trwania ciąży. Jeśli pojawi się potrzeba zjedzenia czegoś słodkiego można sięgnąć po owoce.

Zalecane jest spożywanie warzyw, które są bogactwem witamin a także zdrowych tłuszczy, które mają pozytywny wpływ na rozwój mózgu dziecka w łonie matki. Polecana jest oliwa z oliwek i olej rzepakowy w ilości dwóch łyżek dziennie, najlepiej w postaci dodatku do sałatek. Wartościowa dieta w ciąży powinna zawierać pełnoziarniste pieczywo, brązowy ryż i makaron, mięso, jaja, mleko i jego przetwory.  Należy unikać surowego mięsa, surowych jajek, owoców morza, kofeiny i alkoholu.

Zobacz też: Problemy z seksem po porodzie

Jak nie przytyć w ciąży? Ruszaj się

Innym doskonałym pomysłem na zachowanie poprawnej wagi podczas i po przebytej ciąży jest aktywność fizyczna. Regularne ćwiczenia mają ogromne znaczenie dla przygotowania organizmu do nadchodzących narodzin. Poprzez wzmocnienie mięśni miednicy i krocza można sprawić, że proces porodu przebiegnie sprawniej i w mniej bolesny sposób. Dodatkowym plusem jest oczywiście regularne spalanie nadmiarowych kalorii, które zamiast odkładania się w organizmie, zostaną wypocone podczas ćwiczeń. Spacer jest jedną z bezpieczniejszych form aktywności fizycznej w ciąży. Także lekkie ćwiczenia pomogą spalić tkankę tłuszczową oraz wzmocnić mięśnie co przyczyni się do utrzymania odpowiedniej figury zarówno w trakcie ciąży jak i po porodzie.

Zobacz też: Jak uniknąć rozstępów w ciąży?

Jak nie przytyć w ciąży? Jak zmienia się ciało?

Dbanie o swoją wagę podczas ciąży jest niezwykle istotne z punktu widzenia czasu poporodowego. Znacząca większość kobiet, które przybierają na wadze już nigdy nie wraca do wcześniejszej formy. Warto jest zatem zadbać o odrobinę wysiłku i wyrzeczeń, aby móc cieszyć się piękną sylwetką nawet po narodzinach dziecka. Należy być jednak świadomą tego, że ciało – choć szczupłe nigdy nie będzie wyglądać jak przed ciążą. Skóra podczas wzrastania dziecka i powiększania się brzucha zostaje mocno naciągnięta. Mogą także pojawić się rozstępy. Gdy w okresie połogu wszystko naturalnie się obkurcza to skóra na brzuchu często pozostaje wiotka i zwisająca. Warto wtedy wspomóc się różnymi zabiegami kosmetycznymi, które mają za zadnie ją nawilżyć oraz przywrócić jej jędrność i elastyczność.

Odwiedź i polub nas
Oceń