Młodym ludziom, urodzonym w erze cyfrowej, trudno wyobrazić sobie świat bez komputerów, telefonów i Internetu. Choć technika niewątpliwie ułatwia życie i zapewnia rozrywkę, spędzanie całego wolnego czasu przed ekranem może być szkodliwe dla rozwoju najmłodszych. Jak odciągnąć dziecko od monitorów? Co zrobić, by lepiej wykorzystywało wolny czas i nie uzależniło się od wirtualnej rzeczywiści? Zdrową alternatywą może być uprawianie sportu i aktywność ruchowa – w najmłodszych latach niezwykle ważna dla rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka.

Choć korzystanie przez dzieci z odpowiednich do ich wieku programów edukacyjnych czy gier ma swoje dobre strony – dziecko rozwija kreatywność i koncentrację, to aktywność w wirtualnym świecie nie powinna stanowić całej rozrywki dziecka i nie może zastąpić społecznych relacji z rówieśnikami. Popołudnia spędzone przed komputerem często negatywnie odbijają się na wynikach w nauce, a długotrwałe pozostawanie w pozycji siedzącej może prowadzić do skrzywienia kręgosłupa czy nadwagi.

Zobacz też: Sen niemowlaka – kiedy dziecko przesypia cała noc?

Sport to zdrowie

W okresie wzrostu i dojrzewania aktywność ruchowa odgrywa niezwykle istotną rolę w procesie prawidłowego rozwoju dziecka, nie tylko w sferze fizycznej, ale również psychicznej i społecznej. Dzieci w wieku szkolnym odczuwają naturalną potrzebę ruchu i nauki nowych umiejętności – należy więc ten czas jak najlepiej wykorzystać, motywując je i zachęcając do różnego rodzaju aktywności. Pływanie, taniec, sztuki walki czy gry zespołowe – opcji jest wiele, im większe miasto, tym więcej możliwości dla naszych pociech. Oprócz cotygodniowych zajęć w trakcie roku szkolnego w lecie organizowane są kolonie i obozy sportowe, zapewniające zdrowy wypoczynek w gronie rówieśników.

Sport to nie tylko wysiłek fizyczny, ale przede wszystkim dobra zabawa. Podczas obozów i kolonii dzieci poznają przyjaciół, uczą się współdziałania i korzystają ze świeżego powietrza. Nie każde dziecko jednak chętnie angażuje się w sport, wiele z nich potrzebuje dodatkowych bodźców. Dlatego przygotowaliśmy ciekawą inicjatywę łączącą aktywność fizyczną z dodatkowymi korzyściami. Postanowiliśmy dać dzieciakom możliwość uczestniczenia w szkółce OSHEE Camp i szkolenia się pod okiem trenerów Borussii Dortmund. Jest to dla nich niesamowita przygoda, której efektem mogą być wakacje pełne sportowych emocji, przynoszące zdecydowanie więcej korzyści niż siedzenie przed ekranem komputera – tłumaczy Karolina Kosyna, Manager ds. komunikacji w OSHEE, organizatora obozu OSHEE Camp.

Zobacz też: Ile kosztuje in vitro w Polsce?

Ruch a rozwój psychiczny i społeczny dziecka

Rozwój sprawności fizycznej, zdrowie i hartowanie organizmu to niejedyne pozytywne skutki aktywności fizycznej – ma ona również wpływ na kształtowanie charakteru i postaw młodego człowieka. Zajęcia sportowe i rekreacyjne oddziałują na rozwój więzi społecznych: uczą współpracy, wewnętrznej dyscypliny, nie tylko rozwijają indywidualność, ale jednocześnie wpajają tolerancję. Udział w treningach wzmacnia również życie emocjonalne dziecka: sukcesy budują pewność siebie, porażki natomiast zwiększają odporność na stres. Wszystkie te cechy, wykształcone dzięki uprawianiu sportu, wykorzystane zostaną w późniejszych etapach życia.

Rozwijanie umiejętności współdziałania z rówieśnikami, asertywność, zasada fair play, dyscyplina czy choćby punktualność to tylko niektóre z umiejętności, które zdobywa dziecko, uczęszczając na treningi sportowe. Prawdziwe talenty kształtują się właśnie od najmłodszych lat! Dla dzieciaków to ogromna frajda, a dla ich rodziców pewność, że zapewniają im zdrowy rozwój pod profesjonalną opieką – komentuje Michał Zioło, szkoleniowiec szkółki piłkarskiej Borussii Dortmund.

Zobacz też: Mama w pracy – kariera i macierzyństwo

Złoty środek

Aby aktywność ruchowa miała pozytywny wpływ na zdrowie dziecka, jej ilość musi pozostawać na odpowiednim poziomie. Choć dzieci prawie nie odczuwają zmęczenia, a po wysiłku ich organizm bardzo szybko wraca do normy, należy dbać o zdrową równowagę między treningami a czasem o regenerację.

Zarówno brak aktywności ruchowej, jak i jej nadmiar może być szkodliwy dla organizmu młodego człowieka – dodaje Michał Zioło z BVB. – Konieczne jest odpowiednie stopniowanie aktywności, systematyczność oraz różnicowanie bodźców w czasie treningów. Między innymi na te aspekty chcemy postawić, trenując młodych piłkarzy podczas obozów letnich – dodaje trener, który tego lata będzie szkolił dzieci w podkrakowskich Niepołomicach.

Zobacz też: Strach przed ciążą – sprawdź czy dotyczy też Ciebie

Na kształtowanie się młodego sportowca wpływają nie tylko intensywne treningi, równie ważna jest zbilansowana dieta i trening mentalny. Wakacyjne wyjazdy na obozy sportowe to świetna okazja, by połączyć wszystkie te aspekty. Dzieci nie tylko doskonalą umiejętności w ulubionej dyscyplinie, ale także dobrze się bawią po treningu, spędzając czas z rówieśnikami i poznając okolice podczas różnego rodzaju dodatkowych atrakcji na łonie natury czy w czasie zorganizowanych wycieczek.

Wspierając aktywność ruchową naszego dziecka od najmłodszych lat, wspomagamy proces kształtowania dobrych nawyków rekreacyjnych oraz właściwych wzorców ruchowych w przyszłości. Warto zadbać, by w wolnym czasie dzieci wybierały także zabawę i uprawianie sportu z rówieśnikami. To nie tylko zapewni im prawidłowy rozwój mięśni, stawów i kości, ale także pozwoli kształtować osobowość i indywidualność w duchu zdrowej rywalizacji.

Jak zmienia się ciało po ciąży?

Problemy z seksem po porodzie

Jak uniknąć rozstępów w ciąży?

Odwiedź i polub nas
Oceń