Kiedy dziecko zaczyna mówić? Pierwsze miesiące i lata życia dziecka to okres jego wnikliwej obserwacji przez rodziców. Wychwycenie w porę nieprawidłowości w jego rozwoju daje na tym etapie jeszcze szansę na dokonanie korekt, by nie odstawało ono od swoich rówieśników. Szczególnie wnikliwej obserwacji dziecko poddawane jest w kwestii nauki mowy. Usłyszenie po raz pierwszy słowa „mama” czy „tata” to dla rodziców bardzo ważne wydarzenie, a gdy dziecko zacznie wymawiać pełne zdania, rodzice mogą być już pewni, że wszystko w kwestii rozwoju dziecka jest w porządku. Warto wiedzieć o tym, że dziecko uczy się mówić pewnymi etapami.

Kiedy dziecko zaczyna mówić? Etapy rozwoju mowy dziecka

Kiedy dziecko zaczyna mówić? Rozwój mowy dziecka można podzielić na kilka zasadniczych etapów. W pierwszym miesiącu życia dziecka, swoje potrzeby sygnalizuje ono jedynie krzykiem i płaczem.

Drugi etap rozwoju mowy to tzw. głużenie, czyli wydawanie dźwięków gardłowych, głównie tylnojęzykowych, składających się z przypadkowych liter, np.: „ba”, „ga”, „agu”, „grr”, „hrr”. Z głużeniem (zwanym także gruchaniem), mamy do czynienia zazwyczaj między 1 a 3 miesiącem życia niemowlaka.

Zobacz też: Kiedy dziecko zaczyna raczkować?

Kolejnym etapem nauki mowy dziecka jest gaworzenie. Przypada ono na okres pomiędzy 4 a 9 miesiącem życia dziecka. Gaworzenie polega na powtarzaniu przez dziecko sylab i układaniu ich w ciągi, np.: „baba”, „gaga”, „dada”. To wtedy rodzice po raz pierwszy słyszą ze strony dziecka wypowiadane jeszcze nieco nieświadomie słowa „mama” i „tata”. Także w tym okresie, około 6 miesiąca życia, dziecko zaczyna w ożywiony sposób reagować na swoje imię.

Okres pomiędzy 10 a 18 miesiącem życia to czas kiedy dziecko zaczyna mówić pierwsze słowa, doskonali ono swój język przysłuchując się temu co mówią dorośli. Stara się ono powtarzać za nimi nazywanie określonych przedmiotów lub osób. Czasami robi to trochę nieporadnie a słowa są zniekształcone i niewyraźne ale w końcu dzięki praktyce nazywanie rzeczy i osób staje się bardziej precyzyjne. Rozumie proste polecenia oraz na pytanie „gdzie jest mama”  wskazuje palcem odpowiednią osobę. W wieku 12 miesięcy wypowiada proste słowa takie jak „mama”, „tata”, „pa pa”.

Zobacz też: Kiedy dziecko zaczyna chodzić?

Nauka mowy ulega pewnemu zastopowaniu gdy dziecko zaczyna samodzielnie chodzić (czyli około 12 miesiąca życia). Fascynacja otaczającym je światem jest tak duża, że dziecko przenosi swoje zainteresowania na inne czynności. Nie powinno to niepokoić rodziców ponieważ jest to stan przejściowy.

Kiedy dziecko powinno zacząć mówić pełnymi zdaniami?

Gdy dziecko zaczyna wymawiać pełne zdania, rodzice mogą odetchnąć z ulgą. Dziecko powinno zacząć mówić pełnymi zdaniami pomiędzy 18, a 24 miesiącem życia. Są to proste zdania, takie jak np.: „Co to jest?”, „Gdzie mama?”, „tata chodź”, „daj lale”. Trzyletnie dziecko potrafi zbudować już zdanie z kilku słów. Nauka mowy będzie trwała aż do 6. roku życia. W tym czasie dziecko powinno nauczyć się wymawiania wszystkich głosek i swobodnego budowania wypowiedzi. Jeśli w wieku 6 lat dziecko nadal ma problemy z wymową lub wyrażaniem swojego zdania, warto jest udać się do specjalisty. Taka sytuacja co prawda niekoniecznie musi oznaczać zaburzenia w rozwoju dziecka, ale należy dmuchać na zimne i sprawdzić jaka jest w rzeczywistości sytuacja w tej kwestii.

Zobacz też: Kiedy noworodek zaczyna widzieć?

Ważne! Dziecko mimo, że jeszcze nie potrafi mówić bardzo dużo rozumie. W momencie gdy dorośli rozmawiają o nim to maluszek uważnie się przysłuchuje, podnosi wzrok i patrzy na nas dlatego nie jest obojętne to, co rodzice mówią przy dziecku. Nie mówmy negatywnie o maluszku, o tym co nas niepokoi w jego rozwoju oraz nie porównujmy je z inny dziećmi mówiąc, że córka sąsiadki potrafi już chodzić a nasz maluch jeszcze nie. To co dorośli o nim mówią ma wpływ na jego przyszłe życie, poczucie wartości i pewność siebie dlatego rozmawiając z inną osobą skupiajmy się na tym co dziecko już potrafi zrobić i chwalmy go w jego dokonaniach i osiągnięciach.

Jak pomóc dziecku w nauce mowy?

To, kiedy dziecko zaczyna mówić jest sprawą indywidualną ale należy pamiętać, że w trakcie nauki mowy dziecka niezwykle ważne jest wsparcie ze strony dorosłych osób. Aby pomóc dziecku należy jak najwięcej do niego mówić, nie tylko podczas pielęgnacji i ubierania go, ale także w trakcie zabawy i spacerów. Do małego dziecka, poniżej 12 miesiąca życia, trzeba mówić powoli i bardzo wyraźnie, by chłonęło ono nowy zasób słownictwa. Zwracając się do dziecka należy patrzeć mu prosto w oczy by widział mimikę twarzy (uśmiech, marszczenie brwi, wesołe oczy), by spostrzegał ruchy warg oraz ułożenie języka co w znacznym stopniu przyspieszy rozwój mowy.  

Zobacz też: Kiedy dziecko zaczyna siadać?

Oprócz samej mowy dziecku należy także dostarczać innych bodźców dźwiękowych, jak śpiew czy bajki dźwiękowe. Dodatkowo czytanie książeczek, oglądanie obrazków i nazywanie ich spowoduje zwiększenie zasobu słów u dziecka. Dzięki temu malec będzie stopniowo przyswajał słowa a z czasem nauczy się je prawidłowo wymawiać. Bardzo ważne jest dostarczanie dziecku prawidłowych wzorców mowy. Mówienie do niego zdrobniale i niepoprawną polszczyzną jest błędne. Jak widać, na to kiedy dziecko zaczyna mówić mają wpływ osoby dorosłe.

Co powinno zaniepokoić rodziców w trakcie nauki mowy?

Nauka mowy u dziecka to bardzo skomplikowany proces. Ciężko jest wychwycić problemy pojawiające się na tym etapie. Rodziców dziecka powinny jednak zaniepokoić i skłonić do wizyty u lekarza sytuacje, w których:

  • dziecko w wieku 6 miesięcy nie wydaje z siebie innych dźwięków poza płaczem i krzykiem
  • dziecko wsuwa język między zęby
  • dziecko w wieku 12 miesięcy nie reaguje na proste polecenia dorosłych osób i zamiast wymawiać określone słowa, porozumiewa się z innymi osobami wyłącznie za pomocą gestów
  • dziecko w wieku 12 miesięcy mówi bardzo głośno przy braku reakcji na cichsze dźwięki co może świadczyć o problemach ze słuchem
  • dziecko oddycha ustami zamiast nosem a nie ma kataru, ma to wpływ na powstawanie wad wymowy
  • dwuletnie dziecko mocno ślini się w trakcie mowy lub mówi niezrozumiałym językiem
  • trzyletnie dziecko nie wymawia pełnych zdań, ma kłopoty z płynną mową oraz robi w trakcie mowy dziwne gesty i pokazuje dziwne miny

Te wszystkie nietypowe sytuacje mogą oznaczać nie tylko problemy związane z fizycznym rozwojem dziecka (schorzenia narządu mowy i słuchu), ale także z rozwojem jego psychiki. Warto jest udać się do lekarza, by sprawdził co jest przyczyną problemów u dziecka i zareagował w odpowiedni sposób. Wykrycie określonych schorzeń na pewnym etapie daje szansę na wyleczenie lub co najmniej na poprawienie standardu życia w przyszłości. Otoczenia dziecka opieką na dowolnym etapie rozwoju jego mowy to podstawa tego by prawidłowo funkcjonowało ono w społeczeństwie.

Objawy ząbkowania u niemowląt

Co robić, gdy dziecko wymiotuje?

Problemy z seksem po porodzie

Odwiedź i polub nas
Oceń