Jak zarabiać na blogu?

Każdy kto zakłada własnego bloga myśli o zarabianiu pieniędzy. Początkujący blogerzy nie do końca wiedzą na czym to dokładnie polega. A więc jak zarabiać na blogu? Jest na to kilka sposobów.

Jak zarabiać na blogu? Reklama kontekstowa

Reklamy kontekstowe polegają na zainstalowaniu na blogu skryptów wyświetlających reklamy. Zaletą reklam kontekstowych jest to, że oferty automatycznie dopasowują się do tematyki bloga, dlatego jeżeli piszesz o kosmetykach, będą wyświetlały się reklamy z tej branży. Analogicznie dla innych popularnych branż – o ile oczywiście w wybranym systemie są obecne pasujące tematycznie reklamy. Bloger otrzymuje zarobek za każde kliknięcie w reklamę, przy czym jego wartość zależy od różnych czynników. W Internecie dostępnych jest wiele systemów reklamy kontekstowej, a do najpopularniejszych należy Google AdSense.

Reklamy kontekstowe to często podstawowy zarobek blogerów, który przynosi im największe zyski. Doskonale sprawdzają się przy dużym ruchu i w popularnych branżach z pokaźną liczbą reklamodawców walczących o każde kliknięcie. Reklamy kontekstowe oferują natomiast znacznie mniejsze korzyści blogom z małym ruchem i o niszowej tematyce, w której brak reklamodawców, co skutkuje niemożliwością dopasowania reklam do tematyki bloga.

Jak zarabiać na blogu? Artykuły sponsorowane

Jeżeli Twój blog cieszy się stosunkowo dużą popularnością i ma silną pozycję w Internecie, reklamodawcy mogą być zainteresowani umieszczaniem swoich artykułów na jego łamach – oczywiście za odpowiednią opłatą, której wysokość jest proporcjonalna do zasięgu i wartości marketingowej bloga. Artykuł sponsorowany może mieć różną formę, np. recenzji, testu czy opisu produktu. Przykładowo, jeżeli prowadzisz bloga kulinarnego, może zgłosić się do Ciebie firma sprzedająca patelnie lub garnki, abyś umieścił na swoim blogu tekst, w którym we w miarę obiektywny sposób jest opisywany produkt tejże firmy.

Jak pozyskać reklamodawców zainteresowanych umieszczeniem artykułu sponsorowanego na Twoim blogu? Jeżeli sami się do Ciebie nie zgłoszą, a nie zrobią tego, o ile nie należysz do grona popularnych blogerów, skorzystaj ze specjalnych platform internetowych pośredniczących pomiędzy wydawcami (blogerami) a reklamodawcami. W Polsce prym wiodą dwie platformy: Whitepress.pl i Reachblogger.pl.

Wystarczy się w nich zarejestrować, określić cenę za artykuł sponsorowany i oczekiwać na reklamodawców, którzy będą chcieli umieścić wpis na Twoim blogu. Innym sposobem na pozyskanie reklamodawców jest bezpośrednia współpraca z markami, firmami, agencjami marketingowymi czy agencjami SEO, co pozwala na lepszą komunikację i dokładniejsze przygotowanie artykułu zarówno z punktu widzenia blogera, jak i reklamodawcy. Dodatkowa zaleta to brak prowizji, którą pobierają platformy pośredniczące.

Zaletą artykułu sponsorowanego z punktu widzenia blogera jest dopasowanie do tematyki strony. Raczej nikomu nie zależy, aby oferować sprzęt kuchenny na blogu dla sportowców, dlatego reklamodawcy umieszczają wpisy powiązane tematycznie z Twoim blogiem. Jednak nawet jeśli artykuły sponsorowane będą powiązane tematycznie z Twoim blogiem, to i tak mogą obniżyć jego wiarygodność, szczególnie gdy będą umieszczane zbyt często, a Twój blog stanie się słupem ogłoszeniowym, tracąc tym samym swoją pierwotną wartość. Publikowanie artykułów sponsorowanych powinno być więc rozsądne i nie może zastępować Twoich normalnych wpisów.

Zarabianie na blogu. Sprzedaż powierzchni reklamowej

…czyli dobrze znane każdemu bannery, które są najprostszą formą reklamy internetowej. Jak możesz dzięki niej zarobić? Wystarczy, że wstawisz na swój blog plik graficzny pełniący funkcję marketingową, odsyłający do strony reklamowanego produktu, usługi czy firmy. Oczywiście najpierw muszą pojawić się reklamodawcy gotowi, aby zapłacić za taką promocję, dlatego jeżeli nie cieszy się on popularnością, nie licz na to, że ktoś zapłaci za umieszczenie banneru na jego łamach.

Jak zarabiać na blogu?Programy partnerskie / afiliacyjne

Programy partnerskie, zwane również afiliacyjnymi, tworzone są przez sprzedawców internetowych, którzy traktują je jako jedno ze źródeł zbytu dla swoich towarów i usług. Działanie programów partnerskich polega na tym, że na łamach bloga wyświetlają się reklamy nakłaniające do kupna produktu lub usługi, a za każdą sprzedaż bloger otrzymuje ustaloną prowizję.

Zaletą programów partnerskich jest ich duża różnorodność, a co za tym idzie – możliwość dopasowania reklam do tematyki Twojego bloga. Właśnie dopasowanie programu do tematyki bloga odgrywa bowiem najważniejszą rolę z punktu widzenia skuteczności. Dla blogera powinna być istotna również prowizja od sprzedanego produktu lub usługi – oczywiście im większa, tym dany program bardziej korzystny.

Zarabianie na blogu. Współpraca z agencjami / markami

Agencje marketingowe, agencje SEO, sklepy internetowe i marki aktywnie promujące się w Sieci na co dzień współpracują z blogerami, organizując wspólne kampanie reklamowe czy publikując materiały promocyjne na wybranych blogach. Jeżeli więc Twój blog cieszy się popularnością, możesz zgłosić się do jednej z tego typu firm i zaoferować jego łamy w celach marketingowych.

Jak zarabiać na blogu? Sprzedaż linków

Sprzedaż linków działa na podobnej zasadzie jak sprzedaż powierzchni reklamowej – Ty publikujesz na swoim blogu odnośniki do stron lub strony reklamodawcy, a on Ci za to płaci ustaloną kwotę. Linki najczęściej umieszcza się w panelu bocznym, na osobnej stronie lub tam, gdzie można wcisnąć hasła Polecamy, Partnerzy, Zajrzyj tutaj itp.

Jak znaleźć reklamodawcę gotowego zapłacić za umieszczenie linku, jeżeli sam się nie zgłosi? Można skorzystać z tzw. systemów wymiany linków, które pozwalają znacznie usprawnić, uprościć i przyspieszyć proces poszukiwania reklamodawcy oraz wyświetlania płatnych odnośników na blogu. Systemy wymiany linków bez problemu znajdziesz w polskim Internecie.

UWAGA! Sprzedawanie odnośników jest niezgodne z regulaminem Google, dlatego jeżeli roboty lub pracownicy wyszukiwarki wykryją, że to robisz, Twój blog może zostać surowo ukarany, wliczając w to jego całkowite wykasowanie z indeksu Google. Pamiętaj o tym, zanim zaoferujesz sprzedaż linków na swoim blogu – robisz to na własną odpowiedzialność.

Zarabianie na blogu – sprzedaż własnych produktów

Jeżeli jesteś fachowcem w jakiejś dziedzinie to możesz zarabiać na własnych produktach. Możesz tworzyć własne kursy, pisać ebooki, sprzedawać usługi np. pozycjonowanie stron internetowych lub udzielanie korepetycji online.. Możesz także sprzedawać kosmetyki, sukienki i inne towary powiązane z Twoją branżą i tematyką Twojego bloga. O ile kupno towaru wymaga kapitału to sprzedaż usług, tworzenie kursów i napisanie książki nie wiąże się z większymi kosztami. Wystarczy tylko Twoja wiedza i czas.

Odwiedź i polub nas
Oceń