Jak wydać książkę i gdzie sprzedawać aby na niej zarobić? Postawienie kropki na ostatniej stronie swojego dzieła jest ważnym momentem w życiu. Wydawać by się mogło, że jest to zwieńczenie wielomiesięcznej(czasami paroletniej) pracy, po którym nastaje czas zasłużonego odpoczynku. Niestety zanim będziemy mogli naprawdę odetchnąć, musimy jeszcze zadbać o to, by ktokolwiek po naszą książkę sięgnął. A nie ma na to innego sposobu jak wydanie jej czy to w klasycznej, papierowej formie, czy w Internecie jako e-book.

Jak wydać książkę? Druk czy w formie elektronicznej?

Pierwszą kwestią, jaką musimy rozstrzygnąć, jest to, na jakie rozwiązanie wydawnicze chcemy się zdecydować. Żyjemy w erze Internetu, dlatego wydaje się, że najlepszym sposobem jest połączenie ze sobą obu rozwiązań, tak aby można nasze dzieło odnaleźć nie tylko w księgarniach, ale także w sieci.

Należy liczyć się z tym, że wydanie książki w formie drukowanej łączy się z większym nakładem finansowym. Przy klasycznym wydawaniu książek trzeba być gotowym na kilkanaście bądź kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Zobacz też: Jak napisać książkę?

Jeżeli nie jesteśmy pewni, że nasza książka rozejdzie się jak świeże bułeczki to warto zacząć rozpowszechnianie książki w formie elektronicznej. E-book nie wymaga druku co wiąże się z niskimi wydatkami.

Jak wydać książkę czyli nadanie numeru ISBN

Numer ISBN nadaje Biblioteka Narodowa i składa się z 13 cyfr. Jest to proces dobrowolny i bezpłatny. Każdy numer jest unikalny i nigdy nie jest użyty ponownie. Służy do katalogowania, zawiera informacje na temat wydawcy, tytułu, edycji i kraju wydania książki. Każdy może otrzymać pule numerów ISBN niezależnie czy jest osobą fizyczną czy prowadzącą działalność gospodarczą.

Aby otrzymać pulę numerów ISBN należy zarejestrować się na stronie e-isbn.pl a następnie uzupełnić dane na temat wydawcy oraz złożyć wniosek o nadanie 10 numerów ISBN. Każde wykorzystanie i użycie numeru należy zgłosić do Biblioteki Narodowej. Należy pamiętać, że wersja papierowa i elektroniczna powinny mieć nadany osobny numer. W przypadku wydania książki papierowej nadanie numeru ISBN pozwala odprowadzać VAT w wysokości 5%, bez ISBN jest to stawka 23%.

Zobacz też: Jak zarobić pieniądze?

Jak wydać książkę? Znalezienie wydawnictwa, które wyda za nas książkę

W tym celu najprościej jest rozejrzeć się wśród ofert różnych wydawnictw, porównać ze sobą ich ceny oraz zasady współpracy. Następnym krokiem jest rozesłanie do wybranych przez nas wydawnictw tekstu naszej pracy. Powinniśmy otrzymać od nich wiadomość zwrotną, w której znajdzie się wycena wydania określonej liczby egzemplarzy oraz propozycja dodatkowych usług (dotyczących działań marketingowych, zasad dystrybucji).

Największą zaletą wydawania książki poprzez wydawnictwo jest zasięg tych podmiotów. Wydawane przez nie książki mają szansę trafić do największych sieci sprzedażowych a także pojawić się na stronie internetowej wydawnictwa odwiedzanej przez tysiące użytkowników.

Zobacz też: Kontrola zwolnienia lekarskiego

Aby móc zostać zauważonym trzeba wziąć na siebie obowiązek dbania o markę. Dlatego dobrze jest na poważnie traktować punkty umowy z wydawnictwami, które zobowiązują nas do aktywnego brania udziału w akcjach promocyjnych podejmowanych przed wydawnictwo.

Jak wydać książkę? Na własną rękę czyli self-publishing

Możemy jednak chcieć spróbować samodzielnie wydać swoją pracę. Jeżeli zdecydujemy się na taki krok, to będziemy musieli rozstrzygnąć czy chcemy wkroczyć w świat własnej działalności gospodarczej i sprzedawać książkę na własnej stronie czy też wolelibyśmy podjąć współpracę z internetową platformą wydawniczą. W tym drugim przypadku trzeba będzie dokonać podobnego przeglądu, co w przypadku klasycznych wydawnictw. Na rynku jest obecnych co najmniej kilka różnych przedsiębiorstw, oferujących takie usługi, między innymi: wydacksiazke.pl, pogotowiewydawnicze.pl, rozpisani.pl.

Zobacz też: Sposoby zarabiania przez Internet

W samodzielnym wydawaniu książki autor ma większą swobodę, odnośnie do zasad dystrybucji swojego dzieła. Jeżeli wydajemy na własna rękę, mądrym posunięciem będzie założenie profilu naszej książki na portalach czytelniczych – biblionetka.pl czy lubimyczytac.pl. Starajmy się umieszczać w sieci darmowe fragmenty naszej pracy z linkiem do strony na której można zakupić książkę, załóżmy jej fanpage na portalach społecznościowych. Książkę lub e-booka możemy promować także na swojej stronie internetowej, autorskim  blogu czy portalu internetowym. Publikacja informacji o książce/e-booku na stronie, która ma duży ruch i spore grono odwiedzających może przynieść spore dochody.

Co z podatkami?

Często w pytaniu o to „jak wydać książkę?” jest ukryta obawa przed obowiązkami względem fiskusa. Dlatego na początku warto zaznaczyć, że formą „ucieczki” przed zawiłym światem podatków jest podjęcie współpracy z którąś z platform wydawniczych, które oferują sprzedaż książek w formie e-booków. W takim wypadku to sam serwis będzie prowadził nas za rękę wśród przepisów, wyśle nam w odpowiednim czasie PIT, a my po prostu złożymy stosowne zeznanie podatkowe.

Zobacz też: Jak uzyskać dotacje z Urzędu Pracy na założenie działalności gospodarczej?

Jeżeli nie planujemy dużego nakładu naszej książki i nie chcemy zakładać firmy możemy wtedy poprzestać na odliczaniu 18% zaliczki na podatek dochodowy od zysku, którą do dwudziestego dnia następnego miesiąca należy przelać do Urzędu Skarbowego. Pod koniec roku będziemy także zobowiązani do rozliczenia się z ostatnich dwunastu miesięcy takiej sprzedaży. Pamiętaj aby przechowywać dokumentację w której będą zawarte dowody sprzedaży takie jak np. potwierdzenie przelewu.

Jeżeli chodzi o założenie własnej działalności gospodarczej, to należy pamiętać, że jest ona wymagana dopiero wtedy, gdy uzyskuje się stały, ciągły dochód z tytułu prowadzenia określonych działań czy sprzedaży usług. Jeżeli napisaliśmy jedną lub więcej książek i mamy z tego tytuły stały comiesięczny dochód to jesteśmy zobowiązani zarejestrować działalność i wybrać formę opodatkowania. Koniecznie należy przy tym pamiętać, że prowadzenie własnej firmy wiąże się z obowiązkiem opłacania składek ZUS! Jest to niezwykle ważna kwestia, gdyż składki na ubezpieczenie opłaca się bez względu na to, czy uzyskaliśmy w danym miesiącu jakikolwiek przychód! Warto podpisać umowę z biurem księgowym, które co miesiąc będzie za nas załatwiać formalności urzędowe i wysyłać deklaracje do Urzędu Skarbowego i do ZUS.

Jak uzyskać dofinansowanie do wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej?

Jak założyć sklep internetowy?

Jak skutecznie dążyć do celu?

Odwiedź i polub nas
Oceń