Reklama sklepu internetowego

Nawet jeśli zaoferujesz szeroki wybór dobrego jakościowo towaru w doskonale zaprojektowanym sklepie, a do tego przeanalizujesz konkurencję, określisz grupę docelową i wykonasz dokładny biznesplan, Twoje działania spełzną na niczym, jeśli nie zadbasz o profesjonalny marketing. Umiejętny marketing to niezbędny klucz do sukcesu Twojego e-biznesu. Prowadząc sprzedaż wysyłkową w Sieci warto dowiedzieć się jak reklamować sklep internetowy?

Poniżej wymienię i opiszę najpopularniejsze metody promocji sklepu internetowego. Decyzja, które z nich wybrać, zależy wyłącznie od charakteru Twojej branży, potrzeb i wymagań Twojego sklepu oraz budżetu, jaki masz do dyspozycji. Jeżeli dysponujesz dużymi środkami, każdą z poniższych form marketingu internetowego możesz powierzyć zewnętrznej firmie. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby własnymi siłami zająć się kilkoma wybranym metodami promocji sklepu, jednak wymaga to dużej wiedzy, doświadczenia i czasu.

Zobacz też: Sklep internetowy – jakie oprogramowanie wybrać?

Jak reklamować sklep internetowy? Pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych to od lat kluczowa forma marketingu online, wykorzystywana z powodzeniem zarówno przez wielkie, międzynarodowe koncerny, jak i przez mikroprzedsiębiorców. Ogólnie rzecz biorąc, pozycjonowanie, często określane także jako SEO, obejmuje wszelkiego rodzaju działania, które zmierzają do podwyższenia pozycji danej strony w organicznych wynikach wyszukiwania, np. w wyszukiwarce Google.

Obrazowo ilustrując, pozycjonowanie w 100% spełnia swoje zadanie, kiedy Twój sklep internetowy, np. z kosmetykami naturalnymi, znajduje się na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania Google na frazę kosmetyki naturalne. Tym samym każdy, kto wpisze w Google tę frazę, trafia na Twoją stronę, a Tobie pozostaje już „tylko” przekonanie do zakupu.

Zobacz też: Jak pozycjonować stronę samemu i za darmo?

W uproszczeniu, pozycjonowanie polega na pozyskiwaniu linków prowadzących do witryny Twojego sklepu internetowego. Umieszczając odnośniki na innych stronach, pozycja Twojego sklepu powoli, acz sukcesywnie wzrasta. Specjaliści zajmujący się zawodowo pozycjonowaniem dysponują wieloma narzędziami i metodami, które służą do zdobywania linków. Jeżeli znajdziesz zaufaną i doświadczoną firmę specjalizującą się w SEO, na pewno zajmie się promocją Twojego sklepu internetowego co doprowadzi do wzrostu pozycji w wynikach wyszukiwania.

Pamiętaj, że reklama sklepu internetowego za pomocą pozycjonowania to proces czasochłonny i dość kosztowny w początkowej fazie inwestycji, kiedy trzeba wyłożyć stosunkowo duże pieniądze pomimo tego, że efekty nie są widoczne natychmiast. Aby osiągnąć zadowalające rezultaty, które pozwalają myśleć o regularnej sprzedaży, potrzeba bowiem co najmniej kilku miesięcy ciągłego pozycjonowania, a przy bardziej konkurencyjnych branżach – kilkunastu miesięcy czy nawet dwóch, trzech lat. Jeżeli więc jakaś firma obiecuje Ci „natychmiastowe i gwarantowane efekty”, od razu powinna zapalić Ci się czerwona lampka.

Zobacz też: Ile można zarobić na prowadzeniu sklepu internetowego?

Jak wypromować sklep internetowy? Linki sponsorowane (Google AdWords)

Kampania linków sponsorowanych to kolejna forma reklamy sklepu internetowego bazująca na narzędziach dostarczanych przez Google. O ile jednak pozycjonowanie jest czasochłonne, o tyle usługa AdWords pozwala osiągnąć natychmiastowe efekty. Polega ona na opłaceniu linków reklamowych pojawiających się w wynikach wyszukiwania Google. Wystarczy zatem zapłacić, aby znaleźć się w zasięgu wzroku internautów wpisujących w wyszukiwarkę daną frazę.

Kampania linków sponsorowanych może być zarówno doskonałą formą promocji sklepu internetowego i źródłem sprzedaży, jak i całkowicie nietrafioną inwestycją, która bez żadnych efektów pożera setki albo nawet tysiące złotych. Od czego to zależy? Przede wszystkim od umiejętnej konfiguracji kampanii, czyli prawidłowego dobrania słów kluczowych, ustawienia odpowiednich stawek za kliknięcie, stworzenia wielu różnych reklam czy pogrupowania ich w kategorie. Jeżeli dysponujesz dużym budżetem, zleć zewnętrznej firmie wykonanie i opiekę nad kampanią linków sponsorowanych. Przy mniejszych środkach możesz spróbować zrobić to własnymi siłami, tylko najpierw dużo poczytaj na ten temat oraz działaj ostrożnie i powoli, żeby od razu nie stracić wszystkich środków.

Zobacz też: Statystyki Google – jak sprawdzić ilość wejść na stronę?

Reklama sklepu internetowego – Social media

Współcześnie właściwie każdy sklep posiada własny profil na Facebooku, często również w innych mediach społecznościowych, jak Twitter, Instagram, LinkedIn czy Google Plus. Ogromny zasięg, możliwość darmowego korzystania oraz niczym nieograniczona dostępność to czynniki, które decydują, że media społecznościowe stały się obecnie głównym kanałem komunikacji z użytkownikami. Za ich pośrednictwem można z powodzeniem zbudować dobre relacje z klientami oraz kształtować wizerunek sklepu internetowego.

Obecność w mediach społecznościowych powinna być ciągła i przy tym spójna ze strategią oraz celami Twojego sklepu. Jeżeli zależy Ci na promocji sklepu internetowego ktoś musi stale opiekować się Twoim kontem, dlatego jeżeli nie masz na to czasu lub czujesz, że nie odnajdujesz się w tym najlepiej, skorzystaj z czyjejś pomocy. Istnieje wiele osób prywatnych oraz firm zajmujących się opieką kontami w serwisach społecznościowych, które w profesjonalny sposób wykonają to za Ciebie.

Zobacz też: Jak pisać teksty pozycjonujące i dobrać słowa kluczowe?

Facebook, Twitter czy LinkedIn mogą być wykorzystane również jako miejsca bezpośredniej promocji Twojego sklepu. Wystarczy, że wykupisz i skonfigurujesz kampanię reklamową, aby użytkownikom ze wskazanej przez Ciebie grupy docelowej wyświetliły się reklamy Twojego sklepu internetowego. Zaletą tej formy promocji jest możliwość zawężenia odbiorców, do których ma dotrzeć Twój tekst reklamowy, na podstawie rozmaitych kryteriów.

Jak reklamować sklep internetowy? E-mail marketing

E-mail marketing polega na masowym rozsyłaniu wiadomości adresatom potencjalnie zainteresowanym produktami sprzedawanymi w Twoim sklepie. Dobry e-mail marketing w żadnym stopniu nie wiąże się ze spamem, ponieważ dociera wyłącznie do odbiorców, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie Twoich wiadomości. Z tego względu niezwykle istotne jest korzystanie z dobrej, czyli aktualnej i legalnej bazy adresowej. Możesz ją zebrać własnymi siłami lub odkupić, jednak przy odkupywaniu dokładnie sprawdź jej legalność i aktualność.

E-mail marketing jest narzędziem bardzo efektywnym, gdyż niskim kosztem pozwala dotrzeć do dość szerokiego grona odbiorców. Zarówno własnoręczne zaprojektowanie i przeprowadzenie kampanii e-mailowej przy użyciu specjalistycznych narzędzi, jak i zamówienie tego typu usługi u zewnętrznej firmy jest tanie, a przy odpowiednim wdrożeniu daje szanse na relatywnie duże zyski. O tym, że dzięki e-mail marketingowi da się wiele osiągnąć, najlepiej świadczy fakt, że z tej formy reklamy sklepu internetowego korzystają największe światowe koncerny.

Zobacz też: Jak zoptymalizować stronę?

Content marketing jako dobry sposób promocji sklepu internetowego

Content marketing jest dość nową, ale prężnie rozwijającą się dziedziną marketingu internetowego. Ogólnie rzecz biorąc, polega ona na tworzeniu i publikowaniu wartościowych treści związanych ze sprzedawanymi przez Ciebie produktami. Przykładowo, jeżeli prowadzisz sklep z produktami dla biegaczy, stwórz blog z fachowymi wskazówkami dla miłośników tego sportu, nagrywaj wideo-poradniki w serwisie YouTube, udostępnij ebooka na ten temat, przygotuj prezentacje multimedialne ze statystykami, publikuj artykuły w branżowych serwisach i na blogach tematycznych itd. Reklama sklepu internetowego poprzez pisanie ciekawych treści przyciągnie odbiorców i zwiększy zyski ze sprzedaży produktów.

Działania content marketingowe budują wizerunek Twojej marki, jako profesjonalnej firmy, która zna się na tym, czym się zajmuje. Interesujące i wartościowe dla użytkowników treści są też doskonałym sposobem na zbudowanie trwałych relacji z potencjalnymi klientami. Otrzymując coś w zamian od Twojego sklepu internetowego, użytkownicy są niejako wewnętrznie zobowiązani do odwdzięczenia się – wykorzystaj to!

Zobacz też: Skąd brać darmowe zdjęcia na stronę?

Jak reklamować sklep internetowy? Serwisy aukcyjne i porównywarki cenowe

Allegro czy też OLX.pl to popularne platformy zakupowe online, w obrębie których sprzedają i kupują miliony ludzi z całej Polski. Ogromny zasięg powoduje, że warto znaleźć się wśród nich – szczególnie jeżeli Twój biznes bazuje na szerokiej ofercie i niskiej marży. W serwisach aukcyjnych największą popularnością cieszą się bowiem produkty rzadkie i w najbardziej konkurencyjnych cenach.

Podobny schemat obowiązuje w porównywarkach cenowych, które gromadzą i porównują oferty różnych sklepów internetowych sprzedających ten sam produkt. Jeżeli dysponujesz niską ceną i szerokim asortymentem, również tutaj możesz osiągnąć zyski. Dodatkowo porównywarki cenowe pozwalają klientom wystawiać opinie na temat sklepów, co przy dużej liczbie pozytywnych ocen sprzyja budowaniu dobrego wizerunku.

Zobacz też: Skąd brać teksty na stronę?

Reklama sklepu internetowego – Współpraca z blogerami, programy partnerskie

Poczytni blogerzy cieszą się dużym uznaniem i kształtują gusta użytkowników, wpływając na ich decyzje zakupowe. Jeżeli dysponujesz dobrym produktem i masz pewność, że zostanie pozytywnie oceniony, nawiąż współpracę z jednym lub kilkoma blogerami, którzy osiągają dużą popularność i są gotowi, aby zrecenzować lub zaprezentować Twój produkt na swoich łamach. Zapłatą mogą być właśnie Twoje produkty lub standardowy przelew – wszystko zależy od indywidualnych ustaleń z blogerem.

Indywidualna współpraca z blogerami odbywa się w sposób bezpośredni – inaczej jest z programami partnerskimi, w ramach których reklamy Twoich produktów wyświetlają się na stronach WWW innych osób. Schemat polega na tym, że te osoby, czyli Twoi partnerzy oferują Twoje produkty na swoich witrynach i otrzymują określoną prowizję za każdą pojedynczą sprzedaż. Korzyści odnoszą więc obie strony, a cała współpraca odbywa się w sposób automatyczny.

Zobacz też: Jak sprzedawać i zarabiać na Allegro?

Promocja sklepu – Zniżki, rabaty, konkursy, gratisy, programy lojalnościowe

Wszelkie rabaty upusty, promocje, nagrody i obniżki mają na celu utrzymanie relacji z obecnymi klientami i zdobycie nowych poprzez zaoferowanie nadzwyczajnych korzyści cenowych. Taka taktyka jest jednak dobra w krótkiej perspektywie, zatrzymanie ich na dłużej i zachęcenie do ponownych zakupów, już bez promocji, to znacznie trudniejsze zadanie. Można sobie z nim poradzić poprzez różnego rodzaju programy lojalnościowe (obniżki za regularne zakupy, prezenty za wydanie określonej sumy itd.), które wiążą się z rozmaitymi dodatkowymi korzyściami dla klientów.

Jak reklamować sklep internetowy? Bannery        

Kampania bannerowa to najprostsza i najmniej angażująca forma reklamy, która wymaga jedynie przygotowania pliku graficznego oraz wybrania stron, na których ma się ona wyświetlać. Jeżeli dysponujesz dużym budżetem, sprzedajesz popularne produkty codziennego użytku i chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, jest to dobry sposób na skuteczną reklamę sklepu internetowego. Koszt zależy oczywiście od popularności strony lub stron, na których ma zostać ona wyświetlona.

 

Odwiedź i polub nas
Oceń