Jak napisać książkę? Napisanie książki, oprócz posiadania odpowiednich predyspozycji w tej kwestii oraz czasu, wymaga także umiejętności doboru odpowiedniej tematyki, tytułu oraz znajomości technicznych zagadnień, takich jak: korekta i edycja, druk oraz promocja i sprzedaż książki. To wszystka ma wpływ na końcowy sukces w sprzedaży książki.

Jak napisać książkę? Wybór tematu

Bardzo istotny, wręcz kluczowy jest wybór tematyki książki. Decyduje on często o powodzeniu w jej sprzedaży. Przed napisaniem książki trzeba się zastanowić do kogo będzie ona kierowana oraz w jaki sposób powinny zostać w niej rozplanowane treści tak, by móc zainteresować potencjalnego czytelnika. Tematyka pisanej książki powinna się wyróżniać na tle innych dzieł poprzez wplatanie w niej współczesnych wątków czy też poruszanie nietypowych, niespotykanych wcześniej w dziełach pisanych problemów.

Zobacz też: Jak zarobić pieniądze?

Jak napisać książkę? Tytuł i spis treści

Tytuł i spis treści to bardzo ważne elementy książki. Tytuł wzbudza często odpowiednie zainteresowanie, co przekłada się pośrednio na sprzedaż książki, z kolei spis treści pozwala na zachowanie w niej odpowiedniego porządku. Jeśli chodzi o tytuł, nie powinien on być ustalany na samym początku lub po napisaniu kilku stron książki. Odpowiedni momentem na jego ustalenie jest napisanie kilkudziesięciu stron lub kilku rozdziałów. Tytuł powinien być krótki, ale jednocześnie unikalny i zachęcający do przeczytania książki (warto by pojawiła się w nim w miarę możliwości odrobina tajemniczości).

Z kolei spis treści tworzy się na samym końcu. Wcześniejsze próby jego przygotowania to tylko strata czasu, ponieważ ze względu na edycję i drobne poprawki może się okazać, że zmieni się układ rozdziałów i stron książki. W spisie treści należy zadbać o czytelność. Przy większych pod względem objętościowym książkach oraz przy pozycjach typowo naukowych, warto jest zdecydować się na odpowiednie formatowanie tekstu w formie dużych liter, pogrubień, by czytelnik łatwo mógł odnaleźć interesujące go rozdziały.

Projekt okładki

Ładna okładka i chwytliwy tytuł przyciąga uwagę czytelnika czyli potencjalnego klienta. Warto zadbać o to by okładka była przejrzysta i w prosty sposób oddawała treści zawarte w książce. Możemy zlecić stworzenie profesjonalnej okładki zewnętrznej firmie lub wykonać ją samodzielnie. Oczywiście pierwszy sposób wiąże się z kosztami. Drugi zaś jest łatwy i przyjemny. Możemy skorzystać z programów do projektowania okładek. Darmowe kreatory są bardzo proste w użyciu, można wybierać spośród setek układów by w końcu stworzyć jedyną, niepowtarzalną i zapadająca w pamięć okładkę.

Zobacz też: Jak otworzyć firmę sprzątającą?

Pisanie książki – o czym warto wiedzieć?

Jak napisać książkę? Pisanie książki należy zacząć od wyboru miejsca lub miejsc, w których będzie się pracowało. Powinno to być takie miejsce, w którym będziemy odczuwali spokój (może być to gabinet z biurkiem, ale także taras, balkon czy łono natury). Warto jest zadbać o porządek wokół siebie i wyciszenie się by nic nas nie rozpraszało.

Jakie narzędzia pracy będą pomocne w pisaniu książki? Przede wszystkim pracę bardzo ułatwia komputer. Może to być komputer stacjonarny, ale zdecydowanie lepiej sprawdzi się laptop, który można przenosić, czerpiąc przez to inspirację do pisania w różnych miejscach. Niezbędny będzie także tradycyjny notatnik i długopis. Warto jest je mieć zawsze ze sobą, ponieważ w trakcie spaceru lub spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu, do głowy może wpaść nam ciekawy pomysł, który przelejemy następnie na karty książki. Dobrym pomysłem jest także zaopatrzenie się w różnego rodzaju słowniki, jak: słownik ortograficzny czy słownik wyrazów bliskoznacznych. Takie słowniki można również odnaleźć w Internecie.

Zobacz też: Jak założyć sklep internetowy?

Od czego warto jest zacząć pisanie, gdy jesteśmy już odpowiednio przygotowani i określiliśmy tematykę książki? Bardzo ważny jest konspekt czyli plan pracy nad książką. Na samym początku należy pokusić się o odpowiedni wstęp. W książkach typowo poradnikowych trzeba w nim przedstawić ogólnie omawiany problem, a następnie pokusić się o krótkie streszczenie pozycji. Z kolei w powieściach doskonale sprawdzi się rozpoczęcie w postaci ważnego, emocjonującego wydarzenia, po którym czytelnik stopniowo uzyskuje ważne dla niego informacje na temat bohaterów lub też tzw. rozpoczęcie od końca, czyli od wspomnień o charakterze opisowym lub związanych z życiem głównych bohaterów. W pisaniu książki ważne jest to by nie skupiać się na jej objętości, ale na zawartych w niej treściach. Ważna jest także regularność. Tylko dopisując choć parę zdań każdego dnia mamy szansę na to by ukończyć książkę. W innym przypadku może przyjść zniechęcenie, które zniweczy cały trud włożony w napisanie książki.

Ważne! W momencie gdy nadchodzi natchnienie należy skupić się na pisaniu, nie wolno przerywać i np. poświęcać czas na poprawę błędów gdyż w danej chwili może umknąć nam pomysł, który pojawił się w naszej głowie. Poprawki zostawiamy na sam koniec, wtedy to następuje dopracowanie i edycja tekstu.

Zobacz też: Jak otworzyć gabinet masażu?

Korekta i edycja książki

Już wiemy jak napisać książkę. Teraz wystarczy dopracować szczegóły. Jeśli chcemy by nasza książka została dobrze oceniona przez księgarnie i czytelników, należy wystrzegać się w niej błędów stylistycznych, powtórzeń, literówek, braku akapitów czy opuszczeń wierszy. Dlatego po jej napisaniu, a przed jej wydaniem warto jest dokonać jej edycji i korekty. Oczywiście można zrobić to samodzielnie, ale jeśli chcemy ustrzec się przeoczenia błędów, trzeba zdecydować się na profesjonalną korektę. Koszty poniesione na edycję i korektę książki na rzecz firm edytorskich, szybko zwrócą się w postaci odpowiedniej wielkości sprzedaży naszego dzieła.

Druk książki

Istnieją dwie podstawowe metody druku książek – druk offsetowy oraz druk cyfrowy. Druk cyfrowy stosuje się w celach promocyjnych lub przy sprzedaży pierwszych egzemplarzy książek, gdy nie wiemy jeszcze czy zdobędzie ona odpowiednią popularność. Zaletą druku cyfrowego jest to, że z jego pomocą można generować wydruki bez formy drukarskiej, korzystając z urządzeń podłączonych do komputera. Wśród wad druku cyfrowego wymienia się jednak jego stosunkowo wysoką cenę za druk 1 egzemplarza oraz niższą jakość wydruku.

 Zobacz też: Jak zarabiać w Internecie?

Druk offsetowy z kolei, stosuje się przy wyższych nakładach książek, przekraczających 1000 egzemplarzy. Wymaga on jednak odpowiedniego przygotowania maszyn drukujących. Taki druk zamawia się w drukarni posiadającej specjalistyczny sprzęt operujący na formach drukarskich. Oprócz tego można zdecydować się także na oszczędność finansową na druku wydając książką w formie e-booka. Obecnie coraz więcej osób czyta książki wydane w formie elektronicznej. Przy odpowiedniej promocji takiego e-booka można zatem osiągnąć spore zyski przy niskich nakładach finansowych.

Jak wypromować i sprzedać książkę?

Już wiesz jak napisać książkę. Teraz nadszedł czas aby dowiedzieć się gdzie promować swoje dzieło. Wydając książkę trzeba zapewnić jej odpowiednią reklamę. W innym wypadku czas i nakłady poświęcone na jej wydanie mogą zostać zmarnowane. Warto jest skorzystać z kilku metod promocji by zwiększyć swoje szanse na zdobycie potencjalnych nabywców książki. Obecnie istnieje wiele kanałów promocji, za które nie trzeba ponosić opłat.

Zobacz też: Jak założyć działalność gospodarczą?

Po pierwsze, bardzo ważna jest aktywność na portalach i serwisach społecznościowych. Dlatego doskonałe rezultaty może przynieść stworzenie na nich fanpage’ów książki. W ten sposób zaktywizuje się użytkowników Internetu do jej promowania. Można to robić na szereg różnych sposobów, np.: dzieląc się różnymi ciekawostkami i cytatami oraz prowadząc konwersację z czytelnikami. Warto jest oprócz tego skorzystać ze specjalnych serwisów dla czytelników książek. Umieszczając na takim portalu informację na temat książki można przyciągnąć dodatkowych czytelników, szczególnie jeśli nasza pozycja zostanie w odpowiedni sposób oceniona przez innych użytkowników serwisu. Oprócz tego w promowaniu książki pomocne może być umieszczanie jej fragmentów w sieci (z odnośnikiem do linku zakupu książki) oraz zachęcanie do jej zakupu na swoim autorskim blogu (o tematyce zbliżonej książce).

Chcąc zarobić na wydanej przez siebie książce lub e-booku, trzeba uruchomić kilka różnych kanałów sprzedaży. Można próbować sprzedać książkę w księgarniach i sklepach stacjonarnych lub internetowych, ale trzeba liczyć się z koniecznością pobrania przez nie prowizji. Doskonałym pomysłem może być stworzenie przez siebie własnego sklepu internetowego dla książki czy e-booka lub umieszczenie ich na portalu aukcyjnym, ale sukces odniesie się w takim przypadku tylko wtedy, gdy ogłoszenia będą powiązane z blogiem, fanpage’em na portalu społecznościowym lub z inną stroną internetową, która ma spore grono czytelników. Oni z kolei mogą stać się potencjalnymi klientami i zapewnić nam duży zysk ze sprzedaży książki.

Jak wydać książkę i na niej zarobić?

Jak zatrudnić osobę niepełnosprawną i otrzymać dofinansowanie z PFRON-u?

Jak znaleźć pracę, która będzie Twoją pasją?

Odwiedź i polub nas
Oceń